Wycieczka do Warszawy dla uczniów klas IV- VIII

Powiększ obraz

Dnia 4 listopada 2022r. 49 uczniów klas IV- VIII pod opieką wychowawców (p.M.Zacharz, p.M. Piwowarskiej, p. K.Nowak, p. B.Zdybiowskiej) oraz p. D. Snopek udali się na wycieczkę do Warszawy w ramach projektu ministra edukacji p. P. Czarnka „Poznaj Polskę”. Fundusze na wycieczkę pozyskały panie K. Nowak i M. Zacharz.

Wycieczka rozpoczęła się zbiórką  przed szkołą  o godz.5.50. Słońce jeszcze spało, ale nasi uczniowie we wspaniałych humorach wyruszali w daleką podróż. O godz. 9.30 dotarliśmy do Warszawy  – tu od razu opiekę nad grupą przejęła Pani Natalia, przewodniczka z PTTK Mazowsze, która zaprowadziła nas pod Zamek Królewski. Tutaj zostaliśmy podzieleni na grupy, wyposażeni w zestaw słuchawkowy, a następnie ruszyliśmy na zwiedzanie  zamku.

Zamek Królewski to dawna siedziba władców Polski. Od XVI wieku w Zamku Królewskim gromadziła się szlachta organizując sejmy.  3 maja 1791 roku w Sali Senatorskiej została uchwalona przez Sejm Czteroletni Konstytucja. W roku 1806 i 1807 na zamku przebywał cesarz Napoleon Bonaparte. W Zamku Królewskim można zobaczyć, m.in. sale królewskie powstałe dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz sale sejmowe. Najznakomitsza jest Sala Tronowa w czerwonym aksamicie i złotej dekoracji. Równie  piękne są też: Sala Rycerska oraz Sala Balowa z największym w Polsce plafonem.

Po zwiedzeniu Zamku udaliśmy się na  Stare Miasto. Tu, na Placu Zamkowym, w pobliżu Kolumny Zygmunta,  spotkaliśmy dużą  Pandę, z którą każdy uczeń obowiązkowo  przybił „piątkę”. Następnie zwiedziliśmy Bazylikę Archikatedralną, Kanonię  oraz Rynek Starego Miasta. Zatrzymaliśmy się na chwilę  przy Pomniku Syrenki, aby uwiecznić swoje podobizny z symbolem Warszawy. Przeszliśmy przez Barbakan i Mury miejskie i dotarliśmy do Pomnika Małego Powstańca, gdzie  oddaliśmy hołd harcerzom poległym w czasie II wojny światowej.

Rozemocjonowani udaliśmy się do restauracji Awangarda na  obiad, który smakował wyśmienicie. Następnie przewodnik PTTK, Pan Mieczysław zabrał nas na  spacer po Krakowskim Przedmieściu. Podziwialiśmy  z zewnątrz kościół św. Anny, pomnik A. Mickiewicza, Pałac Prezydencki , Hotel Bristol, pomnik Mikołaja Kopernika, Uniwersytet Warszawski, kościół św. Krzyża.

Po tak bogatym w informacje spacerze udaliśmy do autokaru i pojechaliśmy, aby zwiedzać Łazienki Królewskie – największy i najpiękniejszy park Warszawy, a także jeden z najpiękniejszych zespołów pałacowo-parkowych w Europie, który zajmuje powierzchnię 76 ha. Powstawał  on w latach 1774 / 1784 z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, który spędzał tu wiosenno – letnie miesiące. To właśnie w Pałacu na Wyspie odbywały się słynne obiady czwartkowe.

Zwiedzanie  Łazienek Królewskich zaczęliśmy od jednego z symboli Warszawy – Pomnika Fryderyka Chopina, u stóp którego w letnie weekendy, od maja do września, odbywają się koncerty „na żywo” muzyki wielkiego kompozytora. W sąsiedztwie parku znajduje się również historyczny Belweder, którego najsłynniejszym gospodarzem był Marszałek Józef Piłsudski.  Na terenie parku mieści się wiele zabytkowych budowli, które zobaczyliśmy w czasie naszego wspólnego spaceru z przewodnikiem, np. Stara Pomarańczarnia, Teatr na Wyspie, Wodozbiór, Pałac Myślewicki, Biały Domek, Świątynia Diany czy Koszary Kantonistów.

Zwiedzanie Warszawy zakończyliśmy już o zmroku. Czekała nas jeszcze długa podróż do domu, ale w drodze powrotnej czekała nas niespodzianka – panie opiekunki zabrały nas do restauracji Mac Donald’s! Do domów wróciliśmy pełni wrażeń i w świetnych humorach.