Wycieczka klas IV – VIII w Góry Świętokrzyskie

Powiększ obraz

W dniu 29 września 2023 roku uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w szkolnej wycieczce w Góry Świętokrzyskie. Opiekę nad uczniami sprawowały wychowawczynie: pani Dorota Snopek, pani Mirosława Piwowarska, pani Małgorzata Zacharz oraz pani Katarzyna Nowak.

Wyjazd rozpoczął się punktualnie o godzinie 8.00 spod szkoły. Po godzinie dojechaliśmy do Huty Szklanej, skąd asfaltową alejką weszliśmy na Łysą Górę (zwaną także Łyścem lub Świętym Krzyżem) – drugi najwyższy szczyt w Górach Świętokrzyskich. Święty Krzyż jest wyjątkowym szczytem, bowiem znajduje się na nim klasztor z bazyliką. Nazwa nawiązuje do relikwii drzewa krzyża świętego, które znajdują się na ołtarzu w klasztorze. Relikwie trafiły na Łysą Górę w XIV wieku z inicjatywy Władysława Łokietka i są to relikwie krzyża na którym miał umrzeć Jezus Chrystus.

Na Łysej Górze zobaczyliśmy wieżę telewizyjną o wysokości 157 metrów. Sygnał radiowo-telewizyjny wysyłany z wieży dociera na całe województwo świętokrzyskie i okolice.

Niemałą atrakcją była galeria widokowa, na której podziwialiśmy gołoborze i przepiękny widok na Góry Świętokrzyskie. Kolejnym punktem naszej wyprawy było Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego. W oparciu o multimedialne urządzenia obejrzeliśmy ukształtowanie terenu Gór Świętokrzyskich, działalność człowieka na tym terenie, ekosystemy leśne  oraz osobliwości przyrody w ŚPN. Po tak intensywnym zwiedzaniu przyszedł czas na odpoczynek i posiłek – ciepły obiadek smakował wszystkim uczestnikom wycieczki. Na deser chętne osoby mogły zakupić sobie lody w pobliskim kramie. Oczywiście nie obyło się bez zakupu pamiątek.

Pokrzepieni, pełni witalnych sił zeszliśmy Drogą Królewską do Nowej Słupi. I tu kolejne atrakcje: Park Legend i Osada Starożytna. W Parku Legend w myśl hasła „Świętokrzyskie czaruje” za pomocą najnowocześniejszych technologii, często unikatowych w skali kraju,  przenieśliśmy się w świat pełen magii, czarownic, diabłów, nawróconych zbójów i szlachetnych rycerzy. Poznaliśmy legendy świętokrzyskie m.in. o tajemniczym pielgrzymie, zbóju Kaku, źródełku świętego Franciszka, czy o powstaniu Kielc. Wszystkich oczarowało kino 3D oraz lot na miotle w technologii VR.

Z kolei w Osadzie Starożytnej uczestniczyliśmy w warsztatach „Ogień i Żelazo”. Najpierw próbowaliśmy rozpalić ogień świdrem ogniowym. Zespołowy wysiłek, odpowiednia organizacja i współpraca doprowadziły nas do celu – wkrótce zobaczyliśmy dym i tlące się iskierki. Dumni z siebie przeszliśmy do warsztatu kowala, gdzie poznaliśmy obsługę miecha dymarskiego. Na kolejnym stanowisku samodzielnie wykonywaliśmy z gliny cegły do budowy pieca dymarskiego. Wszyscy ochoczo pracowali, nikomu nie przeszkadzały brudne ręce, ani pobrudzone nieco ubrania. Ręce umyliśmy, jak to dawniej bywało,  w wiarach z wodą. Ostatnim punktem warsztatów było trafienie do tarczy dawną bronią dystansową – łukiem i włócznią. Niektórzy nasi uczniowie okazali się prawdziwymi wojownikami i bez problemu trafili do celu. Inni muszą jeszcze troszkę popracować nad techniką…

Po tak licznych atrakcjach przyszło nam wracać do domów. Ze smutkiem opuszczaliśmy Góry Świętokrzyskie. Nieco znużeni usiedliśmy w autokarze. Po krótkiej regeneracji wróciły nam siły i nasz autokar  przemienił się w rozśpiewany chór. Do samej szkoły śpiewom nie było końca. Czyżby w następnym dniu uczestników bolały nie tylko nogi?

Wycieczka była bardzo udana, a uczniowie już pytali dokąd i kiedy będzie następna wycieczka. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na kolejną tak magiczną i ciekawą wyprawę.