Projekt „Szkolna Akademia Przyszłości” – marzec

Powiększ obraz

W miesiącu marcu 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.

Na kole Szkolni Koderzy uczniowie pracowali w trybie czarowania w Baltie oraz tworzyli obrazy w Canvie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
Na kole Szkolny Klub Głowołamaczy  uczniowie grali w gry według własnych upodobań. Były to Blokus, Uno, Ubongo.
Uczestnicy Kreatywnych Warsztatów Artystycznych rozpoczęli przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Na zajęciach własnoręcznie wykonywali kwiaty z bibuły oraz krepiny. Wykorzystując rożnego rodzaju trawy, bukszpany i zielone gałązki stworzyli barwne palmy wielkanocne.
Na kole przyrodniczym w związku z rozpoczynającą się wiosną, uczyliśmy się rozmnażania wegetatywnego roślin doniczkowych. Na kolejnych zajęciach przeprowadzaliśmy doświadczenia i eksperymenty z wykorzystaniem balonów.
Uczestnicy zajęć Angielski w kodowaniu realizowali cykl tematyczny ‘’The town”. Uczniowie i uczennice poznali słownictwo związane z miastem: nazwy budynków, rodzaje sklepów i lokali usługowych, miejsca rozrywki. Ćwiczono poprawną wymowę słów, a następnie uczniowie zapoznali się z różnymi makietami/ projektami miasta. Uczniowie chętnie przystąpili do stworzenia własnego projektu miasta. Kolejnym etapem pracy było przydzielenie grupom wykonanie fragmentu miasta. Uczniowie projektowali na kartkach ulice, zieleń, kodowali  nazwy sklepów i lokali użytkowych.
Podczas zajęć koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego: ruch i aktywność fizyczna jest ulubioną formą spędzania czasu wolnego uczniów z klas I- III. Piosenki z cyklu ‘’Dance freeze song 1-5” stały się świetną okazją do utrwalania słownictwa związanego z ruchem, aktywnością fizyczną. Podczas słuchania i oglądania teledysków do piosenek  dzieci reagowały na słowa: tańcz, podskocz, obróć się, płyń, sprzątaj, zachowuj się jak robot, itp. Wykonywali ćwiczenia w różnym tempie: powolnym, szybkim, zwolnionym. Uczyli się gestami, ruchem, mimiką twarzy i ciała wyrażać różne czynności i aktywności fizyczne. Ponadto dzieci poznały układ choreograficzny do popularnej piosenki ‘’Toca toca”-poznawali i ćwiczyli ruch taneczny.
W ramach zajęć z doradztwa zawodowego uczniowie odwiedzili remizę strażacką OSP w Obicach. Na miejscu powitał nas prezes OSP w Obicach –   Krzysztof Jaworski oraz Naczelnik OSP w Obicach – Jerzy Śnioch. Strażacy przedstawili prezentację multimedialną na temat zawodu strażaka, zapoznali uczniów ze ścieżkami kształcenia, warunkami pracy i predyspozycjami potrzebnymi do wykonywania zawodu strażaka. Następnie uczniowie poznali także podstawowe umundurowanie strażaka, wyposażenie wozu strażackiego oraz zwiedzili pomieszczenia znajdujące się w remizie. Bardzo dziękujemy za poświęcony nam czas i ciekawe zajęcia.

Kolejne zajęcia z doradztwa zawodowego przeznaczone były na poznanie różnych zawodów, w tym ginących oraz zawodów przyszłości. Uczniowie wspólne stworzyli definicję zawodu, następnie układali puzzle z nazwą zawodu oraz narzędziami, których używa się w danej profesji. Później przyszedł czas na odgadywanie nazwy zawodów z wykorzystaniem gry dydaktycznej oraz pytań. Na koniec rywalizowali w grupach szukając nazw zawodów ukrytych w wykreślance. Dzięki łamigłówce uczniowie mogli rozwinąć słownictwo, koncentrację i spostrzegawczość.
W ramach pierwszych marcowych zajęć „Kreatywność w naszych rękach” uczniowie realizowali temat „Mądre główki rozwiązują, czyli układanki, gry i zabawy logiczne”. Młodzież doskonaliła skojarzenia, percepcję, pamięć i logiczne myślenie. Na zajęciach wykorzystano gry planszowe, układanki konstrukcyjne oraz gry rozwijające umiejętności ekonomiczne. Dzięki zastosowaniu gier nauka stała się ciekawsza i przyjemniejsza oraz przyniosła efekty w postaci pogłębienia wiedzy.  Drugie zajęcia były przeznaczone na kreatywne gry i zabawy ruchowe związane z pierwszym dniem kalendarzowej wiosny. Na początku uczniowie odgadywali zagadki o tematyce wiosennej, a następnie wykonywali kreatywne ćwiczenia ruchowe oraz zabawy ruchowe z kodowaniem. Następnie grali w piłkę nożną, ale w sposób nietypowy, z odmienionymi nieco zasadami, co pozwoliło na doskonalenie kreatywnego myślenia i zastosowanie nieszablonowych rozwiązań.

W miesiącu marcu w ramach zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie w dalszym ciągu poznawali tajniki gry w badmintona, podnosili swoje umiejętności, a także doskonalili swoją kondycję fizyczną. Zajęcia odbywały się w formie ścisłej i zabawowej. Ćwiczenia były dostosowane do predyspozycji i potrzeb dzieci, a głównym celem była aktywizacja sportowa uczniów poprzez grę w badmintona.

Dnia 6 marca 2025 roku odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których dzieci przygotowywały ciasto na babeczki z czekoladą. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności kulinarnych, kształtowanie samodzielności oraz naukę precyzji w odmierzaniu i przygotowywaniu składników. Podczas warsztatów dzieci aktywnie uczestniczyły w każdym etapie przygotowań. Samodzielnie odważały i odmierzały składniki, kroiły czekoladę na drobne kawałki oraz mieszały ciasto. Każdy uczestnik miał możliwość samodzielnie wlać masę do foremek, a następnie z niecierpliwością obserwować, jak babeczki rosną i pieką się w piekarniku. Gdy babeczki były gotowe, dzieci z ogromnym apetytem degustowały swoje wypieki. Smakowały im one tym bardziej, że wykonały je własnoręcznie. Warsztaty dostarczyły wiele radości i satysfakcji, a także pozwoliły dzieciom zdobyć nowe umiejętności kulinarne. Było to niezwykle udane spotkanie, które na pewno zapamiętają na długo.
Dnia 20 marca 2025 roku odbyły się kolejne warsztaty kulinarne, podczas których dzieci przygotowywały smakowite zapiekanki. Podstawą zapiekanek były okrągłe bułeczki, podłużne bagietki oraz chleb tostowy, wybierane według indywidualnych upodobań uczestników. Nie lada wyzwaniem było równe przekrojenie bułeczek, jednak dzieci świetnie sobie z tym poradziły. Każdy uczestnik komponował swoją zapiekankę według własnego gustu. Dzieci pieczywo smarowały masłem lub sosem pomidorowym, a następnie układały na nim ulubione składniki: salami, szynkę i obowiązkowo ser. Po zapieczeniu w piekarniku przyszła pora na ostatnie dodatki – ketchup, ogórki i prażoną cebulkę. Gotowe zapiekanki wyglądały i pachniały przepysznie! Dzieci z wielkim apetytem zjadły swoje wypieki do ostatniego okruszka. Uczniowie jednogłośnie uznali, że były to najwspanialsze zajęcia kulinarne i koniecznie trzeba je powtórzyć. Warsztaty dostarczyły wszystkim mnóstwo radości, a także pozwoliły na rozwijanie umiejętności kulinarnych i kreatywności w przygotowywaniu potraw.
Podczas zajęć z rytmiki dzieci miały okazję trenować taniec wyświetlony na tablicy interaktywnej. Na początku odbyła się rozmowa na temat korzyści płynących z tańca – omówiliśmy, jak wpływa on na koordynację ruchową, sprawność fizyczną oraz rozwój kreatywności. Dzieci zauważyły także, że taniec to doskonały sposób na wyrażanie emocji i świetna forma zabawy. Następnie dzieci z zaangażowaniem naśladowały ruchy prezentowane na ekranie, ćwicząc poczucie rytmu i precyzję ruchów.  Zajęcia dostarczyły dzieciom wiele radości i pozytywnej energii, a wspólna zabawa sprzyjała integracji grupy. Były także doskonałą okazją do aktywności fizycznej, wzmacniając pewność siebie oraz rozwijając umiejętność współpracy. Na zakończenie wspólnie podsumowaliśmy, czego się nauczyliśmy i jakie emocje towarzyszyły nam podczas tańca.
W marcu odbyły się trzy zajęcia w ramach koła bajkowego. Uczniowie mogli wykazać się kreatywnością i umiejętnościami aktorskimi podczas przygotowywania i przedstawiania teatrzyku kukiełkowego na podstawie bajki „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”. Podczas kolejnych zajęć dzieci samodzielnie wykonały grę planszową w oparciu o wybraną przez siebie bajkę. Z kolei ostatnie marcowe zajęcia miały na celu zapoznanie z przygodami Jasia z bajki „Żaba” T. Glińskiego oraz skłoniły do refleksji nad bezinteresowną pomocą i wzajemną życzliwością.
W miesiącu marcu na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego wspólnie bawiliśmy się z utworem ,,Clap, clap song’’ tańcząc ten utwór i pokazując go na różne sposoby. Stosowaliśmy również muzykogram gdzie należało rytmicznie poruszać się po śladach do melodii ,,Clap, clap song’’. Ponad to uczyliśmy się układu tanecznego do piosenki ,,APT’’ – Rose and Bruno Mars, a na ostatnich, marcowych zajęciach poruszaliśmy się przy zabawach muzycznych z elementem reagowania na dźwięki i pauzę w muzyce.
Koło teatralne w marcu poświęciliśmy na zabawy pamięciowe, naśladowcze, ruchowe oraz na quiz o tematyce teatralnej. Rozmawialiśmy również o tym jakie cechy powinien mieć aktor?

Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.

Projekt Szkolna Akademia Przyszłości – marzec

#FunduszeUE

Katarzyna Nowak – koordynator projektu