Projekt „Szkolna Akademia Przyszłości” – luty

Powiększ obraz

W miesiącu lutym 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.

Na kole Szkolni Koderzy uczniowie w lutym rozpoczęli pracę z programem Baltie. Służy on do nauki programowania, w którym program budujemy z elementów graficznych. Do tej pory poznaliśmy tryb Budowanie, czyli budowanie obrazów – sceny oraz tryb Czarowanie, czyli wydawanie poleceń czarodziejowi, który buduje za nas scenę.

Na kole Szkolny Klub Głowołamaczy uczniowie bardzo chętnie grali w grę Ubongo. Gra ta mimo prostych zasad wymaga sprytu i szybkości, przez co uczniowie chętnie ponownie po nią sięgają. Dużym zainteresowaniem cieszyła się w dalszym ciągu także gra Eurobusiness.
W lutym uczestnicy Kreatywnych Warsztatów Artystycznych, stawiali pierwsze kroki z maszyną do szycia, zakupioną w ramach projektu. Zapoznali się z budową maszyny, rodzajami ściegów i sposobem nawlekania nitki na igłę. Dowiedzieli się, że aby powstał gotowy produkt- w naszym przypadku tulipan, musi powstać krój na kartce, następnie należy przenieść go na materiał, wyciąć odrysowany przedmiot z materiału, a następnie na lewej stronie złączyć dwa elementy za pomocą ściegu prostego, obrócić na stronę prawą, wypchać go kulką silikonową, zszyć i mamy piękne wiosenne tulipany. Okazało się, że szycie na maszynie dało wiele radości uczniom, którzy uczyli się też cierpliwości, wyciszenia i precyzji.
Na kole przyrodniczym zajęliśmy się podróżami mikroplastiku, który jest obecny w naszym życiu. Za pomocą eksperymentów dowodziliśmy, że mamy go np. w kosmetykach czy produktach spożywczych. Wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, co zrobić by spróbować ograniczyć jego obecność w naszym życiu. Na kolejnych zajęciach wykonywaliśmy eksperyment- chemiczny wulkan. Dowiedzieliśmy się, że “kolorowa lawa” to piana, bąble napełnione dwutlenkiem węgla, który powstał z rekcji kwasu z zasadą, a intensywność wybuchu zwiększa się po dodaniu płynu do naczyń. Następnie uczniowie zostali zapoznani z wulkanizmem na Ziemi.
Uczestnicy zajęć Angielski w kodowaniu kończyli realizację cyklu tematycznego związanego z domem i prezentowali wyniki swojej pracy. Każda grupa projektowa prezentowała odrębne pomieszczenie w domu- kodowała na plakatach sprzęty domowe, meble, a następnie uczniowie i uczennice opowiadali o efektach swej pracy. Podczas prezentacji ćwiczono poprawną wymowę i intonację słów.
Podczas zajęć koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego uczniowie i uczennice rozmawiali o poznawaniu nowych osób, zwrotach grzecznościowych oraz zabawach i czasie spędzonym wspólnie z przyjaciółmi. Na zajęciach dzieci poznały piosenkę ‘’What is your name?”-rozmawiali na temat poznawania nowych osób. Wprowadzono zwroty grzecznościowe na powitanie i pożegnanie, uczyli się właściwie reagować w sytuacji, gdy poznają nową osobę. Piosenka ‘’Dance freeze song” stała się świetna okazją do wprowadzenia słownictwa związanego z ruchem, aktywnością fizyczną. Dzieci poznały słowa: taniec, podskakiwanie, obracanie, pływanie, sprzątanie, ruchy robotyczne, itp. Wykonywali ćwiczenia w różnym tempie: powolnym, szybkim, zwolnionym. Uczyli się gestami, ruchem, mimiką twarzy i ciała wyrażać różne czynności i aktywności fizyczne.
Na zajęciach z doradztwa zawodowego gościliśmy panią Monikę Ignorowicz, która podzieliła się z uczniami swoją pasją jaką jest krawiectwo. Pani Monika zapoznała dzieci z zawodem, opowiedziała czym zajmuje się krawiec oraz przedstawiła narzędzie pracy w postaci maszyny do szycia. Następnie uczniowie wcielili się w rolę krawców, a efektem ich pracy były piękne walentynkowe serduszka. Warsztaty były bardzo ciekawe, dostarczyły uczniom wiele radości i przyczyniły się do rozwoju nowych umiejętności, a być może także pasji do krawiectwa. Serdecznie dziękujemy pani Monice za zaangażowanie i poświęcony czas. Na zajęciach wykorzystano maszynę do szycia zakupioną w ramach realizacji projektu.
Na drugich zajęciach z doradztwa zawodowego w ruch poszły nożyce, grzebień, szczotki i prostownice, bowiem odbyły się zajęcia z panią Dorotą – fryzjerką. Na początku za pomocą pytań kierowanych do naszego gościa uczniowie klasy VII i VI starali się odgadnąć jego profesję. Zagadka została rozwiązana bardzo szybko. Następnie uczniowie poznali warsztat pracy pani Doroty, dowiedzieli się jak przebiegała jej praca zawodowa i ścieżka edukacyjno-zawodowa, a także w sposób praktyczny poznali podstawowe zabiegi fryzjerskie. Zajęcia były bardzo interesujące, dostarczyły uczniom wiele emocji oraz ciekawych informacji na temat pracy fryzjera. Pani Dorocie serdecznie dziękujemy za interesujące zajęcia oraz zapraszamy do dalszej współpracy.
Na pierwszych lutowych zajęciach „Kreatywność w naszych rękach” uczniowie wykonywali serduszka na walentynki. Najpierw z szablonu odrysowali na bawełnianym materiale serduszka, potem je wycieli, by następnie połączyć serduszka ściegiem dzierganym. Dużym wyzwaniem dla dzieci okazało się nawlekanie nitki na igłę oraz samo szycie. Ostatnim etapem było wypełnienie serduszek miękkim materiałem i wykonanie zawieszki. Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko nauczyli się nowej umiejętności, ale także rozwinęli swoją kreatywność oraz ćwiczyli cierpliwość. Nasze robótki ręczne wpłynęły także na sprawność dłoni i ręki, rozwinęły wyobraźnię przestrzenną oraz były doskonałymi ćwiczeniami koncentracji uwagi. Najciekawszym momentem naszych zajęć był oczywiście efekt końcowy, czyli czerwone walentynkowe serduszka.
Drugie zajęcia, w związku z karnawałem, były przeznaczone na tańce. Taniec to coś więcej niż tylko poruszanie się w rytm muzyki. Jest to sztuka, która otwiera nasze umysły na nowe możliwości, rozwija naszą kreatywność i pobudza wyobraźnię. Poprzez taniec dziecko może wyrazić swoje pomysły i emocje, co pomaga rozwijać jego kreatywność. Na zajęciach uczniowie tańczyli do znanych tańców i melodii, ale także wyrażali siebie poprzez wymyślone układy choreograficzne. Ciekawym elementem było także wykorzystanie chusty animacyjnej jako narzędzia do integracji i współpracy w grupie oraz wyrażania swoich emocji.
Podczas zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie rozwijali ogólne zdolności fizyczne oraz kształtowali sprawności specjalne do badmintona. Doskonalili technikę wykonania zagrywki oraz utrwalili znajomość zasad gry. Poprzez grę zespołową uczniowie zwiększyli swoje umiejętności współdziałania w grupie, przekonali się, że badminton ma doskonałe walory rekreacyjne i zdrowotne oraz doskonale nadaje się do aktywnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia są prowadzone na bazie programu SHUTTLE TIME opracowanego przez Badminton World Federation.
Dnia 6.02.2025 r.  odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których uczniowie mieli okazję przygotować kolorowe, apetyczne i zdrowe desery. Celem zajęć było nie tylko rozwijanie umiejętności kulinarnych, ale także kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz pobudzanie kreatywności dzieci.
Podczas warsztatów uczniowie samodzielnie tworzyli desery z różnorodnych składników, takich jak waniliowy i czekoladowy budyń, galaretka oraz świeże owoce: borówki, kiwi i banany. Dodatkowo mieli do dyspozycji smakowite sosy – jabłkowy i czekoladowy, które nadawały deserom wyjątkowego aromatu i słodyczy. Każde dziecko mogło dowolnie komponować swoje słodkie dzieło, układając warstwy według własnych pomysłów i upodobań.
Zajęcia dostarczyły uczestnikom wiele radości i satysfakcji. Dzieci z zaangażowaniem mieszały składniki, dekorowały swoje desery i chętnie dzieliły się swoimi pomysłami. Efekty ich pracy były nie tylko smaczne, ale również pięknie się prezentowały. Na zakończenie warsztatów wszyscy z przyjemnością degustowali przygotowane przez siebie desery.
Warsztaty kulinarne okazały się doskonałą formą nauki przez zabawę. Uczniowie mieli okazję rozwijać swoje umiejętności manualne, uczyć się współpracy i czerpać radość z kreatywnego gotowania. To wydarzenie na pewno na długo pozostanie w ich pamięci, a zdobyte doświadczenia mogą zainspirować ich do dalszych kulinarnych eksperymentów w domach.

Dnia 20.02.2025 r.  na warsztatach kulinarnych uczniowie mieli okazję samodzielnie przygotować zdrowy i smaczny sok jabłkowo-marchwiowy. Zajęcia były nie tylko doskonałą okazją do nauki, ale również świetną zabawą, która dostarczyła dzieciom wiele radości.
Podczas warsztatów uczniowie zapoznali się z działaniem nowo zakupionego sprzętu – sokowirówki. Nauczyli się, jak bezpiecznie jej używać oraz jak przygotować owoce i warzywa do wyciskania soku. Dzieci samodzielnie obierały jabłka i marchewki, a następnie z pomocą nauczyciela wkładały je do urządzenia, obserwując, jak powstaje świeży, naturalny sok.

Najwięcej emocji wzbudził moment degustacji. Uczniowie z ogromnym entuzjazmem próbowali przygotowanego napoju, a ich pomarańczowe od soku uśmiechnięte buzie były najlepszym dowodem na to, jak bardzo im smakował! Warsztaty zakończyły się rozmową na temat wartości odżywczych owoców i warzyw oraz znaczenia zdrowego odżywiania w codziennym życiu.
Zajęcia okazały się strzałem w dziesiątkę – dzieci nie tylko zdobyły nowe umiejętności, ale także przekonały się, że zdrowe napoje mogą być smaczne i łatwe do przygotowania. Warsztaty dostarczyły mnóstwo radości i satysfakcji, a ich efekty na pewno zachęcą uczniów do częstszego sięgania po naturalne soki w swoich domach
Uczniowie uczestniczący w zajęciach rytmiki mieli okazję poznać fascynujący świat instrumentów. Dzieci miały możliwość zobaczenia i wypróbowania różnych instrumentów, takich jak bębenki, trójkąt, klawesy oraz tamburyn. Podczas zajęć uczniowie nie tylko oglądali instrumenty, ale także uczyli się na nich grać. Każdy mógł spróbować swoich sił, wydobywając różne dźwięki i rytmy. Dzieci chętnie eksperymentowały z instrumentami, odkrywając ich brzmienie oraz sposoby wydobywania dźwięku. Nauczyciel pokazywał, jak grać na poszczególnych instrumentach, a następnie uczniowie próbowali powtarzać zaprezentowane rytmy. Każdy miał szansę poczuć się jak prawdziwy muzyk, co sprawiło im ogromną satysfakcję. Rytmika to nie tylko świetna zabawa, ale także doskonały sposób na rozwijanie poczucia rytmu, koordynacji ruchowej oraz wrażliwości muzycznej. Dzięki takim zajęciom dzieci uczą się współpracy, koncentracji i kreatywnego wyrażania siebie poprzez muzykę.
W ostatnich zajęciach z treningu umiejętności społecznych uczniowie mieli okazję korzystać z tabletów, co wywołało wśród nich dużą radość i zaangażowanie. Nowoczesna technologia stała się nie tylko atrakcyjnym dodatkiem, ale także skutecznym narzędziem wspierającym naukę o komunikacji – jej ułatwieniach i barierach. Podczas zajęć uczniowie korzystali z interaktywnych aplikacji oraz filmów edukacyjnych, które przedstawiały różne sytuacje komunikacyjne. Dzięki temu mogli obserwować i analizować, co wpływa na skuteczność rozmowy. Wykorzystanie tabletów umożliwiło im także udział w symulacjach, gdzie mieli okazję wcielić się w różne role i sprawdzić, jak ich sposób wyrażania się oddziałuje na odbiorców. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, że skuteczna komunikacja opiera się na kilku kluczowych elementach, uświadomili sobie również, że istnieje wiele czynników, które mogą przeszkadzać w skutecznej wymianie informacji. Zajęcia pokazały, że tablety mogą być wartościowym narzędziem edukacyjnym, które angażuje uczniów i ułatwia zrozumienie ważnych tematów. Dzięki interaktywnym ćwiczeniom dzieci mogły na własnej skórze doświadczyć różnych aspektów komunikacji i nauczyć się, jak skutecznie przekazywać swoje myśli i uczucia.
W lutym odbyły się trzy zajęcia w ramach koła bajkowego. Uczniowie przypomnieli sobie bajkę „O rybaku i złotej rybce”, wypowiadali się na temat swoich marzeń oraz wykonali rybkę techniką origami. Tematem przewodnim kolejnych zajęć była baśń o „Alladynie i czarodziejskiej lampie”. Przed wysłuchaniem baśni uczniowie rozwiązywali zagadki i układali puzzle wprowadzające do tematu, a na zakończenie tańczyli do utworu „Arabska noc”. Z kolei na ostatnim spotkaniu Koła bajkowego uczniowie zostali zapoznani z fragmentem „Pchły Szachrajki” oraz mieli okazję zagrać w tradycyjną grę zręcznościową w pchełki.
W miesiącu lutym na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego dzieci bawiły się i integrowały wspólnie podczas zabawa muzyczno – rytmicznych oraz przypomniały sobie znane już melodie, których wcześniej uczyły się na dzwonkach chromatycznych. Na zajęciach zostały wykorzystane instrumenty muzyczne zakupione w ramach projektu.
Podczas pierwszych zajęć „Koła teatralnego” w tym miesiącu uczniowie zapoznali się z wierszem Jana Brzechwy pt. „Na straganie”. Następnie przystąpili do rysowania, kolorowania i wycinania sylwet warzyw z poznanego wiersza. Na kolejnym spotkaniu wspólnie z uczniami przygotowaliśmy stragan, który posłużył do inscenizacji tegoż wiersza. Zajęcia upłynęły nam w bardzo miłej i wesołej atmosferze.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.

SZKOLNA AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI LUTY 2025

#FunduszeUE

Katarzyna Nowak – koordynator projektu