W miesiącu listopadzie 2024 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.
Na zajęciach koła muzyczno – tanecznego dzieci zapoznały się z grupą najpopularniejszych, perkusyjnych instrumentów muzycznych (tamburyn, marakasy, shaker, trójkąt, janczary, kastaniety, bębenek ręczny, pałeczki dżingla, talerze itp.), na których również uczyły się grać. Ponad to nauczyliśmy się układu tanecznego do sławnej piosenki świątecznej ,,Jingle bell rock’’. Były również zabawy muzyczno – ruchowe oraz zagadki muzyczne, które aktywizowały dzieci do pełnego uczestnictwa w zajęciach.
W ramach koła bajkowego odbyły się dwa spotkania. Podczas zajęć uczniowie analizowali postawę tytułowego bohatera bajki „Pinokio” Carla Collodiego oraz zastanawiali się nad skutkami jego zachowań. W czasie kolejnych zajęć dzieci wzbogacały wiedzę o literaturze dziecięcej, której bohaterami są misie (m.in. w oparciu o bajkę „Kubuś Puchatek i Miodowe Drzewo).
Podczas dwóch spotkań na kole teatralnym, dzieci zostały podzielone na dwa zespoły. Tworzyły rekwizyty i kukiełki do bajki „Trzy świnki”, a następnie samodzielnie przedstawiały bajkę we własnej interpretacji. Uczniowie bardzo poważnie podeszli do zadania i stworzyli piękne prace.
Listopad okazał się wyjątkowo kreatywnym miesiącem dla młodych pasjonatów gotowania. Podczas warsztatów kulinarnych zorganizowanych w naszej szkole, dzieci miały okazję nauczyć się przygotowywać smaczne i estetyczne dania. Wspólne gotowanie nie tylko rozwijało kulinarne umiejętności, ale także dostarczyło uczestnikom mnóstwo radości i satysfakcji z własnoręcznie wykonanych potraw. Podczas zajęć dzieci z zaangażowaniem podeszły do prostego, ale pełnego możliwości dania – faszerowanych jajek. Każdy uczestnik rozpoczął od delikatnego obierania ugotowanych na twardo jajek, co wymagało precyzji i cierpliwości. Następnie przygotowywano różnorodne farsze:
- aromatyczny z tuńczyka i czerwonej cebuli,
- kremowy z awokado,
- świeży z ogórkiem i rzodkiewką.
Dzieci, pod czujnym okiem prowadzącej, faszerowały jajka, dekorowały szczypiorkiem, ucząc się przy tym zasad estetyki w kuchni. Gotowe przysmaki układano na pięknie przygotowanych półmiskach. Kulminacją warsztatów była degustacja – każdy mógł spróbować swojego dzieła i podzielić się wrażeniami z kolegami i koleżankami.
Następne zajęcia przeniosły uczestników w świat wypieków. Dzieci z entuzjazmem zagniatały ciasto, starając się nadać mu idealną konsystencję, po czym robiły kuleczki, z których wypiekały skorupki orzechów– delikatne, chrupiące ciasteczka, które posłużyły jako baza do słodkiego deseru. Prowadząca warsztaty pokazała, jak przygotować krem orzechowy o aksamitnej konsystencji i głębokim smaku, który stał się nadzieniem dla wypieczonych skorupek. Napełnianie ciasteczek było wyzwaniem wymagającym precyzji, ale efekt końcowy zachwycił wszystkich uczestników. Złociste skorupki wypełnione kremem orzechowym nie tylko pięknie się prezentowały, ale były też przepyszne! Warsztaty zakończyły się wspólną degustacją. Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że przygotowywanie potraw to nie tylko obowiązek, ale także świetna zabawa i sposób na rozwijanie kreatywności.
Dzięki takim inicjatywom dzieci uczą się nie tylko gotowania, ale także współpracy, cierpliwości i szacunku do jedzenia. Listopadowe warsztaty na długo zostaną w pamięci małych kucharzy – z pewnością powrócą do wspomnień przy każdej okazji gotowania w domowym zaciszu.
Na zajęciach z rytmiki uczniowie rozmawiali o tym, co liczy się w tańcu i muzyce. Pracując w grupach dowiedli, że wiedza matematyczna przydaje się zarówno w tańcu jak i w muzyce. Chcąc się dowiedzieć, czy taniec może być pasją na całe życie uczniowie obejrzeli film edukacyjny. Ponadto wspólnie rozwiązywali zagadkę, która polegała na ułożeniu z rozsypanych słów wiersza pt. „W miasteczku” autorstwa W. Próchniewicza. Poprzez tę zabawę uczniowie zauważyli, że umiejętność sprawnego liczenia jest ważna także w muzyce.
Podczas zajęć,,Koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego”- uczniowie rozmawiali o emocjach pozytywnych i negatywnych. Mówili o sposobach radzenia sobie ze złymi emocjami, rozładowaniu napięcia związanego ze stresem. Dzieci poznały słownictwo związane z różnymi stanami emocjonalnymi i fizycznymi. Uczyli się gestami, ruchem, mimiką twarzy i ciała wyrażać te dobre i te złe stany ciała oraz ducha. Na zajęciach dzieci poznały treść piosenki ” If you’re happy”, ćwiczyły poprawną wymowę słów, śpiewały, tańczyły i żywo reagowały na obrazy wyświetlane na tablicy interaktywnej.
Podczas zajęć ,,Angielski w kodowaniu” uczniowie prezentowali efekty swych prac w miesiącu październiku: opowiadali o farmie w języku angielskim, odkodowywali rysunki, wyjaśniali pozostałym uczniom jakie słownictwo zastosowali i co umieścili w swej pracy plastycznej. Ponadto uczniowie poznawali słownictwo związane z domem: nazwy pokoi, części domu, meble, sprzęt elektryczny, wyposażenie domu i elementy dekoracyjne. Uczniowie grupowali słownictwo w kategorie i przydzielali sobie zadania do pracy zespołowej.
W ramach zajęć z doradztwa zawodowego „Twój zawód – Twoja pasja” uczniowie klasy VIII i VII uczestniczyli w warsztatach kulinarnych. Podczas zajęć gościliśmy panią dietetyk, która zwróciła uwagę na prawidłowe odżywianie oraz znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia i prawidłowej sylwetki. Następnie uczniowie wykonywali przekąski – owocowe sałatki i szaszłyki oraz tosty. Podsumowaniem cyklu zajęć z doradztwa zawodowego były zajęcia, na których uczniowie doskonalili znajomość zawodów. Poprzez rozwiązywanie zagadek, rebusów, krzyżówek oraz uczestnicząc w grze edukacyjnej „Zgadnij kim jestem” młodzież pogłębiła i utrwaliła swoje wiadomości w tym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na ginące zawody i zawody przyszłości.
Podczas zajęć Kreatywne Warszaty Artystyczne uczniowie rozpoczęli przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia. Wykonywali choinki z makaronu i piórek, którymi juz w grudniu przyozdobią korytarze w szkole, a następnie zabiorą je do domu na święta.
Natomiast na zajęciach koła przyrodniczego „Człowiek i środowisko” zajęliśmy się tematyką związaną z dzkimi wysypiskami śmieci. Najczęściej w lasach porzucane są różnego typu śmieci. Stanowi to poważny problemem gospodarki odpadowej i nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne oraz zdrowie mieszkańców. Dzięki ćwiczeniu młodzież wskazywała negatywny wpływ niekontrolowanego wyrzucania odpadów na środowisko naturalne; określała skalę zagrożenia, jakie stanowią dzikie wysypiska śmieci dla środowisko naturalnego, życia ludzi i zwierząt. Rozpoczęliśmy także budowę dziadka do orzechów z wiaderek, rurek, które zamiast trafić na wysypisko śmieci posłużą nam za ozdobę. Nie możemy doczekać się już efektu końcowego.
Na zajęciach Koła Głowołamaczy uczniowie zmierzyli z kolejną serią łamigłówek. Tym razem były to Wielokropki oraz Obrazki Logiczne. Ponadto składali Origami. Grali w wielkoformatowe kółko krzyżyk.
Na zajęciach KODerzy uczyli się pisania pierwszych komend w Logomocji oraz procedur z użyciem zmiennych.
W ramach zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie w dalszym ciągu poznawali tajniki gry w badmintona, podnosili swoje umiejętności, a także doskonalili swoją kondycję fizyczną. Zajęcia odbywały się w formie ścisłej i zabawowej, Ćwiczenia były dostosowane do predyspozycji i potrzeb dzieci, a głównym celem była aktywizacja sportowa uczniów poprzez grę w badmintona.
W ramach listopadowych zajęć „Kreatywność w Twoich rękach” uczniowie udali się do pobliskiego sklepu spożywczego. Dzięki uprzejmości właścicielki sklepu – pani Eli, mogli przełożyć szkolną wiedzę na życie codzienne i przekonać się jak często wykorzystujemy matematykę na co dzień. Uczniowie utrwalili podstawowe pojęcia: brutto, netto, tara, lada sklepowa, kasa fiskalna, faktura, paragon. Na etykietach produktów spożywczych wyszukiwali i odczytywali jednostki masy i pojemności, zamieniali jednostki oraz wykonywali proste obliczenia matematyczne. Doskonalili także umiejętność szacowania wykonując w grupach zadania problemowe. Na zakończenie wszyscy dokonali drobnych zakupów, pamiętając przy tym o stosowaniu form grzecznościowych. Wizyta w sklepie poszerzyła wiedzę uczniów w sposób praktyczny, przyczyniła się do rozwoju logicznego i kreatywnego myślenia, a także stała się ciekawym warsztatem zawodoznawczym.
Podczas zajęć uczniowie wykonywali także różnorodne zadania i ćwiczenia, które rozwijały u dzieci ogólnie pojętą kreatywność, logiczne i nieszablonowe myślenie oraz pamięć i koncentrację, a także wzmacniały poczucie własnej wartości. Dzieci wykonywały także zadania problemowe np. jak wyciąć koło w kartce papieru formatu A 4, aby można było przez nie przejść, czy wymyślały ciekawe porównania do wylosowanych przedmiotów „Jestem jak ….., bo……”.
Na zajęciach z Treningu Umiejętności Społecznych uczniowie rozmawiali o tym, czym jest złość i jak sobie z nią radzić. Uczniowie wybierali z „kołą emocji” daną emocję i mówili, jakie zdarzenie może ją wywołać, ponadto został im zaprezentowany miniwykład psycholożki Anny Pactwy przedstawiający to, w jaki sposób człowiek odczuwa złość na różnych etapach swojego życia. Pracując w grupach na „skanerze emocji”, uczniowie zastanawiali się, po co się złościmy; następnie zostali zaproszeni do wspólnego stworzenia „skanera emocji” – narzędzia, które pomoże w świadomym przeżywaniu złości (i innych emocji).
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.
#FunduszeUE
Katarzyna Nowak- koordynator projektu