Projekt „Szkolna Akademia Przyszłości” – grudzień

Powiększ obraz

W miesiącu grudniu 2024 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.

Na zajęciach koła muzyczno– tanecznego dzieci poznały budowę zespołu muzycznego, tworzyły własną nazwę i plakat z logo zespołu. Na ostatnich zajęciach w miesiącu grudniu wychowankowie oglądali film edukacyjny o zwyczajach bożonarodzeniowych w różnych częściach świata. Następnie wspólnie śpiewaliśmy znane kolędy i pastorałki.

Na grudniowych zajęciach koła bajkowego uczniowie poznali „Bajkę o pajączku” autorstwa Marii Molickiej. Przygotowane na jej podstawie zadania miały na celu rozwijanie u dzieci empatii i tolerancji.
Koło teatralne z elementami muzyki i plastyki w grudniu odbyło się w klimacie świątecznego nastroju. Dzieci z dużym zaangażowaniem tworzyły kartki świąteczne dla bliskich oraz opowiadały o swoich rodzinnych tradycjach świątecznych. Na koniec zajęć przy pięknie ubranej choince śpiewaliśmy ulubione kolędy.

W dniu 12.12.2024 r. odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których dzieci miały okazję własnoręcznie przygotować świąteczne pierniczki. Było to niezwykłe wydarzenie, które połączyło naukę z zabawą i wprowadziło uczestników w magiczny, świąteczny nastrój. Warsztaty rozpoczęły się od przygotowania ciasta. Następnie, w nowych strojach – białych fartuszkach i kucharskich czapkach – z ogromnym zaangażowaniem przystąpiły do wałkowania ciasta. Każde dziecko miało możliwość użycia specjalnych foremek, by wycinać różnorodne świąteczne kształty: choinki, gwiazdki, serca czy bałwanki. Po uformowaniu pierniczków, dzieci z radością układały je na blachach, a następnie obserwowały, jak ich wypieki pieką się w piekarniku. W całym pomieszczeniu unosił się przepiękny zapach korzennych przypraw, który natychmiast wprowadzał w świąteczny klimat. Dzieci z niecierpliwością czekały, aż ich pierniczki będą gotowe. Najbardziej ekscytującym momentem była degustacja. Z dumą i uśmiechem na twarzach dzieci próbowały swoich wypieków, dzieląc się nimi z innymi uczestnikami warsztatów. Radość i satysfakcja były widoczne na każdym kroku – to wydarzenie na długo zapadnie w pamięci wszystkich uczestników. Warsztaty okazały się wspaniałą okazją nie tylko do nauki nowych umiejętności, ale także do wspólnego spędzenia czasu w atmosferze zabawy i świątecznej magii.

Na zajęciach rytmiki dzieci poznawały kolędy i pastorałki z różnych zakątków świata. Była to okazja nie tylko do obcowania z muzyką, ale także do zgłębiania tradycji bożonarodzeniowych w różnych kulturach. Dzięki temu dzieci nie tylko bawiły się, ale również uczyły otwartości na różnorodność.  Podczas słuchania kolęd dzieci zauważyły różnice w rytmach i tempie. Porównywały spokojne i nastrojowe polskie kolędy z energetycznymi, rytmicznymi pastorałkami z Ameryki Łacińskiej. Wspólnie zastanawiały się, co sprawia, że muzyka może być radosna lub refleksyjna. Dzięki temu zrozumiały, że muzyka jest nie tylko sposobem wyrażania emocji, ale także odzwierciedleniem kultury danego kraju. Nie mogło zabraknąć wspólnego śpiewania. Dzieci próbowały swoich sił w różnych językach, śpiewając refreny takich utworów jak „Jingle Bells” czy francuskie „Les Anges dans nos campagnes”. Dzięki temu ćwiczyły nie tylko poczucie rytmu, ale także wymowę obcojęzycznych słów. Uczniowie zauważyli, że mimo różnic kulturowych kolędy z całego świata mają coś wspólnego: opowiadają o radości, miłości i bliskości z rodziną.

Zajęcia w ramach koła wokalno-rytmicznego z języka angielskiego   wypadły  czasie świątecznym- w Mikołajki oraz w wigilie klasowe. Aby zachęcić uczniów do świętowania w miłej i radosnej  atmosferze, nauczyciel przygotował zabawy ruchowe oraz piosenki świąteczne. Uczniowie poznali i uczyli się układu rytmiczno-tanecznego do piosenki świątecznej „All I want for Christmas”. Wraz ze Śnieżynką z tablicy interaktywnej pląsali w rytm piosenki, wykonywali śmieszne figury, zastygali w bezruchu na wydaną komendę, ucząc  się koncentracji i koordynacji ruchowej. Ponadto poznali piosenki świąteczne ‘’ Jingle bells” oraz ‘’ We wish you a merry Christmas”.

Na zajęciach koła angielski w kodowaniu uczniowie realizowali cykl tematyczny ‘’In the house”: przyswajali słownictwo  związane z domem i grupowali je  w kategorie. Następnie kodowali na obrazkach nazwy sprzętów, mebli, elementów dekoracyjnych  do przydzielonych części domu. Uczniowie uczyli się pracy zespołowej i sami wyznaczali sobie zadania.

Podczas zajęć z Kreatywnych Warsztatów Artystycznych uczniowie dokończyli wykonywanie swoich choinek w listopadzie. Następnie wspólnie ocenili co im się podoba w swojej pracy, a co w pracy kolegów i koleżanek, ucząc się w ten sposób m.in. samooceny i przyjmowania krytyki od innych. Część z prac zostało przekazanych jako upominki dla osób i instytucji współpracujących z naszą szkołą z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Uczniowie wykonali również gwiazdy z papieru oraz papierowych torebek, które wykorzystaliśmy do dekoracji górnego korytarza, a także sali gimnastycznej na jasełka szkolne.

Na zajęciach z koła przyrodniczego „człowiek i środowisko” dokończyliśmy dziadka do orzechów, który ozdabia korytarz naszej szkoły. Nie mogło zabraknąć tematyki świątecznej. Wspólnie zastanawialiśmy się i debatowaliśmy jak przeżyć święta w stylu eko, m.in. choinka żywa czy sztuczna, a może z książek?, zo zrobić z nadmiarem jedzenia, jakie ozdoby wykonać i jak zapakować prezenty świąteczne?

KODerzy wykorzystali symetrię w aplikacji SilkyArt aby stworzyć gwiazdy, choinki, czy grafiki według własnego pomysłu. Wybraliśmy się tez w wirtualna podróż do Laponii i innych zakątków świata z Google Street View.

Na zajęciach Głowołamaczy łamaliśmy głowę z grą Blokus. W przedświątecznym nastroju wykonywaliśmy choinki Sierpińskiego, bombki kardioidowe a także symetryczne obrazki zimowe.

W miesiącu grudniu w ramach zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie doskonalili technikę gry w badmintona, zarówno w grze singlowej, jak też w deblu. W grze zespołowej uczniowie doskonalili  umiejętności współpracy w grupie oraz zachowania „fair play”. Zajęcia odbywały się w formie ścisłej i zabawowej. Ćwiczenia były dostosowane do predyspozycji i potrzeb dzieci, a głównym celem było aktywne spędzanie czasu wolnego. Rozwijano także potrzebę aktywności przez całe życie, promując badminton jako „sport całego życia”.

Na zajęciach kreatywności, w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, uczniowie rozwiązywali świąteczne łamigłówki. Zadania matematyczno-logiczne, które zawierały elementy świąteczne, wymagały od dzieci logicznego myślenia i kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów. Na koniec dzieci miały do wykonania zadanie główne zgodnie z podaną instrukcją. Na zwycięzcę, a ten mógł być tylko jeden, czekała nagroda – słodka niespodzianka. Zadanie było dość podchwytliwe i zawierało pułapkę. Po pierwszych trudnościach udało się wyłonić zwycięzcę.

Podczas zajęć z doradztwa zawodowego uczniowie klasy VII uczestniczyli w warsztatach kosmetyczno-fryzjerskich, które poprowadziła absolwentka naszej szkoły – pani Albina. Podczas zajęć uczniowie zostali poinformowani o podstawowych zabiegach pielęgnacyjnych włosów i paznokci, poznali przybory fryzjerskie oraz mogli obserwować jak układa się proste fryzury na długich włosach. Poznali również ścieżkę edukacyjną naszego gościa oraz warunki kształcenia w zawodzie fryzjera. Uczniowie byli bardzo zainteresowani i zadawali mnóstwo pytań.

Drugie grudniowe zajęcia były przeznaczone na warsztaty kulinarne. Uczniowie utrwalili zasady zdrowego odżywiania zawarte w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz poznali nowe zalecenia zawarte w Talerzu Zdrowego Żywienia. Następnie uczniowie wykonywali sałatkę owocową, pamiętając o higienie przygotowywania i spożywania posiłków.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.

Projekt Akademia Przyszłości – grudzień 2024

#FunduszeUE

Katarzyna Nowak – koordynator projektu