Chociaż styczeń, w naszym szkolnym kalendarzu był bardzo krótki – ze względu na ferie zimowe, to mimo to podczas zajęć z projektu „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027, działo się bardzo dużo. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.
W miesiącu styczniu na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego dzieci poznały budowę dzwonków chromatycznych oraz nauczyły się prostych melodii na gamie C dur – ,,Panie Janie’’, ,,Mało nas’’ i Wlazł kotek na płotek’’. Na zajęciach zostały wykorzystane instrumenty muzyczne zakupione w ramach projektu.
W styczniu w ramach koła bajkowego odbyły się jedne zajęcia. Uczniowie starali się znaleźć odpowiedź na pytanie „Czy warto się obrażać?” na podstawie wysłuchanego audiobooka „Cudaczek Wyśmiewaczek i Panna Obrażalska” Julii Duszyńskiej. Następnie każdy budował z klocków postać bohatera opowiadania zgodnie ze swoim wyobrażeniem.
W miesiącu styczniu odbyło się jedno spotkanie koła teatralnego z elementami muzyki i plastyki. Zajęcia te poświęcone były jednym z najważniejszych osób w naszym życiu Babci i Dziadkowi. W związku z tym dzieci czytały wiersze o babci i dziadziusiu zwracając uwagę na odpowiednią intonację oraz dzieliły się ciekawostkami na temat swoich dziadków. Na koniec spotkania uczniowie wykonali piękne prezenty dla nich – butelki wypełnione kolorową solą. Spotkanie upłynęło nam w bardzo sympatycznej atmosferze.
W dniu 9.01.2025 r. odbyły się kolejne warsztaty kulinarne dla dzieci, które były pełne radości i smaku! Pod czujnym okiem nauczyciela mali kucharze mieli okazję przygotować smaczne tosty z ulubionymi dodatkami. Każde dziecko mogło samodzielnie skomponować swój tost, wybierając spośród różnorodnych składników – od świeżych warzyw, przez aromatyczne sery, aż po delikatne wędliny. Następnie, z pomocą nauczyciela, wkładały swoje kanapki do opiekacza, z niecierpliwością czekając, aż będą gotowe. Moment, gdy tosty były gotowe, wzbudzał ogromne emocje – dzieci z entuzjazmem próbowały swoich dzieł, a uśmiechy na ich twarzach mówiły wszystko. Smakowite zapachy wypełniały pomieszczenie, a atmosfera była pełna śmiechu i satysfakcji. Uczestnicy warsztatów wyglądali uroczo w jednakowych kucharskich strojach – białych fartuszkach i czapkach, co dodawało wydarzeniu profesjonalnego charakteru i sprawiało, że dzieci czuły się jak prawdziwi szefowie kuchni. To była nie tylko wspaniała zabawa, ale także okazja do nauki nowych umiejętności i rozwijania pasji do gotowania. Warsztaty na pewno na długo zostaną w ich pamięci!
Zajęcia z rytmiki pozwoliły uczniom odkryć wspólne elementy między światem sportu a tańca, angażując ich w różnorodne aktywności ruchowe i intelektualne. Dzieci miały okazję wcielić się w sportowców, prezentując różne dyscypliny w zabawie w kalambury. Ćwiczenie to nie tylko wymagało od nich pomysłowości, ale również rozwijało świadomość ciała i umiejętność komunikacji pozawerbalnej. Film edukacyjny o tańcu był inspiracją do dyskusji o elementach składających się na trening taneczny, takich jak koordynacja, choreografia i improwizacja. Zabawy ruchowe skoncentrowane na koordynacji i elastyczności pozwoliły uczniom doświadczyć wyzwań związanych z wykonywaniem kilku czynności jednocześnie. Wspólne ćwiczenia w kole i próby improwizacji do muzyki rozwijały nie tylko umiejętności motoryczne, ale także wyobraźnię i zdolność do szybkiego reagowania. Zajęcia zakończyły się wspólną rozmową o tym, jak taniec i sport wpływają na kondycję fizyczną oraz jak rozwijają różnorodne umiejętności.
Podczas zajęć ,,Koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego”, uczniowie rozmawiali o zabawach na świeżym powietrzu, sposobach spędzania czasu wolnego oraz o emocjach im towarzyszących. Wskazywali na uczucia pozytywne i negatywne towarzyszące różnym sytuacjom w życiu. Dzieci poznały słownictwo związane z różnymi stanami emocjonalnymi i fizycznymi. Uczyły się gestami, ruchem, mimiką twarzy i ciała wyrażać te dobre i te złe stany ciała oraz ducha. Na zajęciach dzieci poznały piosenkę ” How are you? ”- ćwiczyły poprawną wymowę słów, śpiewały , tańczyły, odgrywały role bohaterów piosenki. Na zajęciach wykorzystywano tablicę interaktywną.
Zajęcia z treningu umiejętności społecznych były poświęcone… grom! Gry planszowe i logiczne zdominowały spotkanie, a atmosfera w sali szybko stała się pełna emocji. Jednak prawdziwa lekcja zaczęła się dopiero po zakończeniu rozgrywek – gdy została zainicjowana rozmowa o przegranej, wygranej i emocjach, jakie towarzyszą obu tym doświadczeniom. Wspólna zabawa była okazją do ćwiczenia współpracy, a także rywalizacji – z czego ta druga często okazywała się źródłem napięcia. Podczas gdy jedni cieszyli się zwycięstwem, inni musieli zmierzyć się z uczuciem porażki. Jak się okazało, przegrana dla niektórych była trudnym doświadczeniem. W gronie młodych ludzi szybko pojawiły się pytania: Dlaczego przegrywanie jest takie nieprzyjemne? Czy zawsze trzeba wygrywać? Jak radzić sobie z porażką, by nie popsuła nam zabawy? Po zakończeniu rozgrywek uczniom nasunęła się refleksja o tym, co wydarzyło się podczas gier. Rozmowa szybko przekształciła się w cenne ćwiczenie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Zajęcia z TUS pokazały, że gry mogą być nie tylko rozrywką, ale także świetnym narzędziem edukacyjnym. Uczniowie mieli okazję przećwiczyć umiejętności takie jak empatia, konstruktywna komunikacja czy zarządzanie emocjami. Jednocześnie zrozumieli, że przegrana nie musi być porażką, ale może stać się cenną lekcją i szansą na rozwój.
,,Angielski w kodowaniu”- uczniowie kontynuowali realizację cyklu tematycznego „In the house”: projektowali wygląd pokoi, kodowali na plakatach nazwy sprzętów, mebli, elementów dekoracyjnych do przydzielonych części domu. Ponadto ćwiczono poprawną wymowę i intonację słów.
W ramach zajęć z doradztwa zawodowego „Twój zawód – Twoja pasja” uczniowie klasy VII poznawali tajniki pracy fotografa oraz synoptyka-meteorologa. Na początku młodzież zapoznała się z różnymi rodzajami aparatów fotograficznych oraz podstawami ich obsługi. Następnie odczytała wskazania pogodowej stacji meteorologicznej: temperaturę powietrza na zewnątrz i zewnątrz, wilgotność powietrza, siłę wiatru, ciśnienie, wskaźnik opadów. Dzięki temu uczniowie wiedzieli jak ubrać się na zimowy spacer w plenerze, którego głównym celem była zimowa sesja fotograficzna. Młodzież sprawdzała się w roli fotografa, asystenta i modela. W ten sposób uczniowie poznali zawód fotografa i synoptyka-meteorologa, a także ścieżki kształcenia w tych zawodach. Na koniec był czas na zabawę śnieżkami, która była również doskonałą okazją do wykonania zdjęć w zimowej scenerii.
Karnawał to barwny i radosny czas, obchodzony w wielu krajach na całym świecie. Jest to okazja do świętowania, tańca, muzyki oraz wyrażenia kreatywności przez maski i kostiumy. Nasi uczniowie podczas Kreatywnych Warsztatów Artystycznych mieli okazję do zgłębienia ciekawostek nt. karnawału w różnych stronach świata, a także wyrazić swoją kreatywność poprzez twórcze działanie – wykonanie masek.
Podczas zajęć z koła przyrodniczego „Człowiek i środowisko” wybraliśmy się na teren wokół szkoły, by rozwijać wiedzę o przystosowaniach zwierząt do życia zimą. Pogoda nas nie zawiodła, było: bajkowo, zimowo, śnieżnie i mroźno. Kształtowaliśmy postawy szacunku i troski wobec przyrody, a także rozwijaliśmy umiejętności pracy w grupie oraz zdolności obserwacyjne, wykonując m.in. zdjęcia przyrody zimą, tropy zwierząt na śniegu czy sprawdzając warunki pogodowe na dworze, dzięki stacji pogody.
W styczniu odbyły się zajęcia Głowołamaczy pt. „I Ty możesz zostać milionerem”- uczniowie grali w grę Eurobuisness. Na zajęciach Koderzy – uczniowie zmieniali postać żółwia w Logomocji i wprawiali ja w ruch.
Na zajęciach Szkolnego Klubu „Kreatywność w naszych rękach” w dalszym ciągu rozwijaliśmy kreatywność, pamiętając, że tylko cykliczny trening sprawi, że umysł stanie się bardziej elastyczny, a pomysły same będą wpadać do głowy. Przy rozwiązywaniu zadań korzystaliśmy z metody TRIZ. Na początku zajęć uczniowie wypisywali po trzy swoje wady i zalety, a następnie starali się znaleźć pozytywy swoich wad oraz negatywy zalet. Następnie tworzyliśmy wspólny rysunek. Każdy po kolei dorysowywał coś na kartce papieru. I tak element, po elemencie powstawało wspólne dzieło. Kolejne kreatywne zadanie to „Wyturlaj historię”. Uczniowie wymyślali fabułę i zakończenie historii tak, aby uwzględniać wylosowane postacie, miejsca, przedmioty. Pomysłowość naszych podopiecznych była imponująca. W ten sposób młodzież rozwijała nie tylko wyobraźnię, pomysłowość i kreatywność, ale także umiejętności językowe, w tym budowanie zdań, rozwijanie słownictwa i gramatyki. Na koniec przyszedł czas na klocki i układanki logiczne, które rozwijały koncentrację, wyobraźnię przestrzenną i logiczne myślenie.
Podczas zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie rozwijali ogólne zdolności fizyczne oraz kształtowali sprawności specjalne do badmintona, a także doskonalili swoją kondycję fizyczną. Zajęcia odbywały się w formie ścisłej i zabawowej. Ćwiczenia były dostosowane do predyspozycji i potrzeb dzieci, a głównym celem była aktywizacja sportowa uczniów poprzez grę w badmintona. Uczniowie doskonalili technikę gry podwójnej. Zajęcia są prowadzone na bazie programu SHUTTLE TIME opracowanego przez Badminton World Federation.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.
#FunduszeUE
Katarzyna Nowak – koordynator projektu
Projekt Akademia Przyszłości – styczeń 2025, kliknij, aby obejrzeć