W miesiącu październiku 2024 r. rozpoczęliśmy realizację projektu „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.
Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.
„Szkolny Klub Głowołamaczy” wystartował w dniu 10.10.2024r., czyli w Dniu Gier Planszowych. W związku z tym na zajęciach tych nie mogło zabraknąć łamania głowy w prostych grach planszowych oraz grach logicznych dla par, wymagających sprytu i przewidywalności. Co zajęcia uczniowie rozwiązywali także zadania logiczne typu Architekt czy Wielokropki.
Szkolni KODerzy zapoznali się na zajęciach z zadaniami logicznymi z konkursu informatycznego Bóbr. Zaczęli pracować w programie Logomocja – stworzyli proste animacje postaci zakodowanych na pikselowej planszy Edytora Postaci.
Podczas warsztatów kulinarnych dzieci miały okazję rozwijać swoje umiejętności kulinarne i poszerzać wiedzę o zdrowym odżywianiu. W trakcie zajęć przygotowywane były między innymi chrupiące gofry, tradycyjna sałatka jarzynowa, sałatka grecka oraz kolorowe zdrowe kanapki. Uczestnicy nie tylko mieli szansę spróbować różnych smaków, ale także poznawali wartości odżywcze warzyw i owoców. Dzieci odkrywały mało znane produkty, takie jak awokado, ucząc się, jakie korzyści zdrowotne niesie ich spożywanie. Warsztaty mają na celu inspirowanie najmłodszych do zdrowotnych wyborów żywieniowych oraz rozwijanie zainteresowania gotowania i zdrowym stylem życia.
Podczas zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie rozwijali ogólne zdolności fizyczne oraz kształtowali sprawności specjalne do badmintona. Doskonalili technikę wykonania zagrywki oraz utrwalili znajomość zasad gry. Poprzez grę zespołową uczniowie zwiększyli swoje umiejętności współdziałania w grupie, przekonali się, że badminton ma doskonałe walory rekreacyjne i zdrowotne oraz doskonale nadaje się do aktywnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia są prowadzone na bazie programu SHUTTLE TIME opracowanego przez Badminton World Federation.
Zajęcia Szkolnego Klubu „Kreatywność w naszych rękach” poświęcone były integracji zespołu poprzez zajęcia z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz rozwijaniu logicznego i samodzielnego myślenia. Uczniowie świetnie się bawili przy użyciu chusty animacyjnej, a przy tym poznawali siebie, swoje charakterystyczne cechy, doskonalili umiejętność współpracy w zespole oraz rozwijali kreatywność. Następnie odbyły się warsztaty z wykorzystaniem gier i łamigłówek logicznych. Uczniowie rozwiązywali również sytuacje problemowe, a mieli przy tym mnóstwo pomysłów. Zajęcia były interesujące, a uczniowie poprzez zabawę i łamigłówki logiczne zdobywali ważne i pomocne w życiu umiejętności.
W ramach zajęć z doradztwa zawodowego „Twój zawód – Twoja pasja” realizowanego w ramach projektu „Szkolna Akademia Przyszłości” uczniowie klasy VIII i VII poznawali tajniki pracy fotografa. Przy pomocy interaktywnej bazy informacji „Mapa Karier”, młodzi adepci fotografii zapoznali się z opisem zawodu, atrybutami potrzebnymi do wykonywania powyższej profesji oraz poznali ścieżki kształcenia. Następnie, korzystając z pięknej słonecznej pogody udali się w teren, gdzie sprawdzali się w roli fotografa i wykonywali zdjęcia profesjonalnym aparatem. Podczas sesji fotograficznej uczniowie wcielili się w rolę fotografa, asystenta i modela. Mamy nadzieję, że dzięki takim działaniom młodzież rozwinie swoje pasje fotograficzne i pogłębi znajomość wybranego zawodu. Uczniowie brali także udział w warsztatach stolarskich, które poprowadził nasz szkolny konserwator – pan Zdzisław Jaworski. Uczniowie dowiedzieli się jak wyglądają i do czego służą podstawowe narzędzia do prac stolarskich i blacharskich oraz wykonali karmnik dla ptaków. Warsztaty stolarskie przyczyniły się do rozwijania pasji do majsterkowania (zwłaszcza wśród dziewczyn), pobudziły wyobraźnię, rozwinęły umiejętności manualne, a także zwiększyły wiedzę i świadomość ekologiczną.
Na zajęciach ,,Angielski w kodowaniu” tematem przewodnim w październiku było „Living on the farm”. Uczniowie powtórzyli i poszerzyli słownictwo związane z życiem na farmie. Poznali nazwy budynków gospodarczych, zwierząt hodowlanych (męskich, żeńskich, istot niedorosłych), roślin i maszyn rolniczych, a następnie wykonali projekty farmy według instrukcji podanych przez nauczyciela. Podczas prezentacji efektów swych prac uczniowie opowiadali o farmie w języku angielskim.
Podczas zajęć Koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego uczniowie poznali piosenkę na powitanie ”Hello song”, gestami, tańcem i mimiką wyrażali uczucia oraz emocje przekazane w piosence. Ponadto wprowadzono i ćwiczono proste polecenia z życia codziennego w zabawie słowno- ruchowej ‘’Simon says”.
Podczas zajęć Koła Przyrodniczego „Człowiek i środowisko” uczniowie poznali budowę mikroskopu, podziwiali gotowe preparaty mikroskopowe, a także wykonywali własne preparaty mikroskopowe z różnych części roślin.
Podczas Kreatywnych Warsztatów Artystycznych uczniowie wykonywali pudełka okolicznościowe z kolorowego kartonu oraz poznali sposoby jak w ciekawy sposób zapakować prezent. Październikową i jesienną ozdobą są kolorowe astry, więc nauczyliśmy się je wykonywać z krepiny. Ćwiczenie to wpłynęło pozytywnie na poprawę precyzji ruchów dłoni i palców, a także zwiększyło koncentrację i uwagę.
Na zajęciach z rytmiki rozmawialiśmy na temat wpływu muzyki na człowieka. Mówiliśmy o tym, co nam daje śpiewanie i jak na muzykę reaguje nasze ciało. Oglądaliśmy film edukacyjny „Po co nam śpiewanie?” oraz wykonywaliśmy ćwiczenia, w którym uczniowie sprawdzali, jakie emocje wyzwala w nich odsłuchiwana muzyka. Zastanawialiśmy się również jak zwierzęta inspirują kompozytorów. Dowiedzieliśmy się, czym jest inspiracja. Po wysłuchaniu „Karnawału zwierząt” Camille’a Saint-Saens’a uczniowie próbowali dopasować nazwy zwierząt do poszczególnych utworów muzycznych.
Na zajęciach z Treningu Umiejętności Społecznych rozmawialiśmy o tym, czym jest stres i jak sobie z nim radzić. Uczniowie, pracując w grupach, przygotowali listę różnych sytuacji, rzeczy, zachowań, wywołujących stres u młodych ludzi takich jak oni. Następnie opracowali listę oznak stresu, by na końcu porozmawiać o sposobach radzenia sobie z nim.
Podczas zajęć z koła bajkowego uczniowie wykonywali ćwiczenia rozwijające kreatywność na podstawie wysłuchanego utworu „Kropka” Petera H. Reynoldsa. Kolejne zajęcia odbyły się w oparciu o książkę „Lena. Co mam robić, gdy się nudzę?” S. Serreli – miały na celu zachęcenie uczniów do spędzania czasu wolnego w aktywny i ciekawy sposób.
W październiku zajęcia na kole teatralnym z elementami plastyki i muzyki miały na celu zapoznanie się z grupą docelową uczniów, rozmowie oraz ustaleniu co planujemy robić podczas koła. Uczniowie zapoznali się z teatrem, z podstawowymi pojęciami teatralnymi (scena, widz, aktor, spektakl, reżyser, scenograf, autor tekstu). Zabawy muzyczno- ruchowe miały na celu zintegrować grupę. Dzieci wykonały również rekwizyt teatralny – świecznik z masy solnej.
Na zajęciach koła muzyczno – tanecznego dzieci poznały genezę tańca i muzyki. Uczniowie poznawali również tańce nie tylko polskie, ale także te z innych krajów, np.: salsa, taniec haka, flamenco, balet, taniec derwiszów, oberek, polonez. Dzięki temu mogli dostrzec różnice kulturowe występujące na świecie. Zajęcia łączyły teorię z praktyką, co dawało dzieciom wiele radości.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.
Projekt Szkolna Akademia Przyszłości – październik – kliknij, aby obejrzeć
#FunduszeUE
Katarzyna Nowak- koordynator projektu