Szkolna Akademia Przyszłości – czerwiec

Powiększ obraz

W miesiącu czerwcu 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.

W czerwcu na zajęciach Szkolnego Klubu Głowołamaczy uczniowie grali w ulubione gry zespołowe. Królowało Uno i Eurobussiness. Wykorzystaliśmy także Smart Floor do gry w Bilarda, który wzbudził wiele emocji. Ponadto był dobrą okazją do ćwiczenia myślenia strategicznego.
Na zajęciach Szkolni KODerzy sterowaliśmy Photonem przy użyciu wirtualnego joysticka. Uczniowie wykazywali się przy tym kreatywnością, budując dla robota tory przeszkód i wymyślając mu zadania do wykonania w tracie pokonywania wyznaczonej trasy. Ponadto ćwiczyliśmy swoją pamięć, stawiając sobie wyzwania na macie edukacyjnej dedykowanej do w/w robota.

3 czerwca odbyły się ostatnie w bieżącym roku szkolny zajęcia Koła Teatralnego z elementami plastyki i muzyki. Na zajęciach nasi uczniowie wcielili się w rolę pisarzy i próbowali stworzyć własne książeczki. Pomysł bardzo się spodobał, a dzieci z dużym zaangażowaniem zabrały się do pracy. Zadanie to miało na celu uruchomić wyobraźnię i kreatywność naszych uczniów, co myślę, że się udało, bo ich książki były pełne ciekawych przygód i kolorowych obrazków.

W dniu 5 czerwca odbyły się kolejne, a zarazem ostatnie w tym roku szkolnym, warsztaty kulinarne. Tematem przewodnim zajęć były owocowe szaszłyki oraz przygotowanie deseru z bitą śmietaną i owocami. Pierwsza część warsztatów poświęcona była rozmowie na temat wartości odżywczych owoców – uczestnicy dowiedzieli się, jak ważną rolę pełnią one w codziennej diecie oraz jakie witaminy i minerały zawierają poszczególne owoce. Następnie omówiono sposób przygotowania owoców do szaszłyków – niektóre należało obrać ze skórki, inne pokroić na mniejsze części, by łatwiej można było je nadziać na patyczki. Uczestnicy z zaangażowaniem tworzyli kolorowe kompozycje z truskawek, winogron, kiwi, banana i innych owoców sezonowych. W drugiej części zajęć dzieci przygotowały bitą śmietanę, którą następnie rozłożyły do pucharków i z ogromnym zapałem udekorowały pozostałymi owocami. Efektem końcowym była prawdziwa uczta dla oka i podniebienia! Warsztaty upłynęły w miłej i twórczej atmosferze, a każdy uczestnik mógł poczuć satysfakcję z własnoręcznie przygotowanego deseru. To były wyjątkowe zajęcia kończące cykl warsztatów kulinarnych w roku szkolnym – pełne kolorów, smaków i dobrej zabawy.

Na zajęciach z TUS-u w klasach I–III rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy emocje przedstawione na obrazkach, a także dzieliliśmy się sytuacjami, w których sami je odczuwamy. Wykorzystaliśmy również kostkę z pytaniami, która zachęcała do rozmowy i lepszego poznania siebie nawzajem. W klasach IV–VI zajęcia miały bardziej swobodny charakter – graliśmy w gry związane z emocjami oraz prowadziliśmy rozmowy, które sprzyjały budowaniu relacji i rozwijaniu kompetencji społecznych. Wszystkie działania miały na celu rozwijanie empatii, samoświadomości i umiejętności wyrażania emocji.

Na zajęciach z rytmiki, które odbywały się na sali gimnastycznej, przygotowaliśmy stacje tematyczne, zróżnicowane pod względem aktywności. Na jednej ze stacji dzieci przechodziły po kamieniach rzecznych, starając się zachować równowagę i nie spaść. Na innej grały na instrumentach muzycznych, rozwijając poczucie rytmu. W kolejnej bawiły się chustą animacyjną i piłką, współpracując tak, aby piłka nie spadła z chusty. Jedną z atrakcji była również mata sensoryczna – dzieci poruszały się po niej z zasłoniętymi oczami, wsłuchując się we wskazówki kolegi, który je prowadził.  Tańczyliśmy również belgijkę, trzymając gumę sensoryczną, co dodatkowo wzmacniało integrację i koordynację ruchową. Zajęcia dostarczyły dzieciom dużo radości i angażowały zarówno ich ciało, jak i zmysły.

Na zajęciach z koła przyrodniczego “Człowiek i środowisko” udaliśmy się w plener. Rozpoznawaliśmy rośliny zielne, a także drzewa i krzewy z najbliższej okolicy szkoły. Bardzo dużym zainteresowanie cieszyło się rozpoznawanie roślin przez aplikację internetową. Młodzież była bardzo zdziwiona, że wokół siebie ma tyle roślin, które są roślinami leczniczymi.

Na zajęciach z Kreatywnych Warsztatów Artystycznych wykonywaliśmy kolorowe motyle 3D, wykorzystując metodę origami. Nasze wytwory posłużą za dekorację na zakończenie roku szkolnego, gdyż motyli wykonaliśmy sześć, tyle ile jest absolwentów szkoły w bieżącym roku szkolnym.

Na zakończenie całorocznej pracy w ramach szkolnego koła „Kreatywność w naszych rękach” odbył się Turniej Kreatywności. Uczniowie, podzieleni na zespoły, zmierzyli się z różnorodnymi zadaniami rozwijającymi wyobraźnię, logiczne myślenie i umiejętności współpracy.  Wśród wyzwań znalazły się m.in. kreatywne zadania plastyczne („10 okręgów”), projektowanie ulepszeń dla istniejących produktów oraz rozważania typu „Co by było, gdyby…?”. Emocje wzbudził także dynamiczny quiz logiczny, w którym liczyła się nie tylko wiedza, ale i refleks – za poprawne odpowiedzi uczestnicy zdobywali słodkie nagrody.  Turniej zakończył się wręczeniem słodkich upominków dla wszystkich uczestników, a radosna atmosfera i zaangażowanie uczniów były najlepszym podsumowaniem całorocznej pracy nad rozwijaniem kreatywności.

W ramach zajęć projektowych z doradztwa zawodowego w grupie 4 i w grupie 5 uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat różnych profesji – zarówno tych znanych, jak i mniej popularnych, a także zawodów przyszłości i ginących zawodów. Uczniowie uczestniczyli w ciekawych i angażujących zajęciach, takich jak gra memory tematyczna oraz interaktywne zajęcia na platformie Wordwall, wykorzystując tablicę multimedialną. Na drugich czerwcowych zajęciach w grupie 4 i 5 tematem przewodnim były zawody medyczne. Uczniowie zapoznali się z pracą lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty i inny specjalistów pracujących w służbie zdrowia. Zdobytą wiedzę wykorzystali w grze planszowej „Lekarze – stwórz zespół medyczny do trudnych przypadków”. W trakcie gry uczestnicy wcielili się w rolę dyrektorów szpitali – zatrudniali lekarzy, organizowali pracę zespołu medycznego, przyjmowali i leczyli pacjentów. Ta kreatywna forma pracy pozwoliła uczniom na praktyczne zastosowanie zdobytych informacji oraz rozwijanie umiejętności decyzyjnych i planowania. Zajęcia były źródłem wiedzy oraz inspiracją do dalszego odkrywania własnych pasji i zainteresowań zawodowych.

Podczas czerwcowych zajęć „Badminton naszą pasją” uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w grze. Uczniowie klas IV-VI rozegrali emocjonujący turniej singlowy, w którym nie zabrakło zaciętej rywalizacji, sportowej postawy i dobrej zabawy. Dla uczniów klas VII – VIII zorganizowano turniej mikstów, który był okazją do bardziej zaawansowanych umiejętności oraz ducha fair play. Najlepszych zawodników nagrodzono pucharkami i medalami. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i cieszymy się z zainteresowania tą dynamiczną dyscypliną sportu.

W miesiącu czerwcu na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego dzieci powtarzały dotychczas poznane melodie na dzwonkach chromatycznych i dzwonkach z rączką. Bawiły się również w znaną zabawę ,,Ojciec Wirgiliusz’’. Na zajęciach zostały wykorzystane instrumenty i sprzęty muzyczne zakupione w ramach projektu.

Odbyły się dwa zajęcia z “Angielski w kodowaniu”, podczas których  podsumowano pracę w ciągu roku szkolnego, a następnie uczniowie doskonalili obsługę podłogi multiaktywnej  Smart Floor. Ćwiczono koncentrację, pamięć, wyobraźnię przestrzenną oraz rozumienie poleceń w języku obcym. Podłoga interaktywna stała się ulubioną formą zabawy i nauki dla uczniów.

Odbyło się jedno spotkanie Koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego podczas którego podsumowano pracę w ciągu roku szkolnego i dokonano ewaluacji zajęć. Na zakończenie zajęć uczniowie ćwiczyli zdolności motoryczne, kształcili pamięć, koncentrację oraz wyobraźnię przestrzenną grając w swoje ulubione gry dzięki podłodze interaktywnej Smart Floor.

W czerwcu odbyły się jedne zajęcia w ramach koła bajkowego. Tematem przewodnim były bajki-pomagajki dla małych złośników. Uczniowie kształtowali umiejętność rozpoznawania uczuć oraz odreagowania złości za pomocą różnych form ekspresji.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.

SZKOLNA AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI – czerwiec

#FunduszeUE

Katarzyna Nowak – koordynator projektu