
W miesiącu październiku 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.
Na zajęciach koła Szkolny Klub Głowołamaczy uczniowie łamali głowę nad opracowaniem strategii zwycięstwa w Eurobussines. Ponadto ćwiczyli tworzenie sekwencji i sprawność rachunkową, aby zwyciężyć w grze Rummikub. Umiejętność szybkiego logicznego myślenia ćwiczyli grając w Ubongo.
Na zajęciach koła Szkolni Koderzy uczyliśmy się optymalizacji kodu towarzysząc Scottiemu w wyprawie przez kolejne kraje. Uczyliśmy się także optymalizacji sterując Photonem na macie edukacyjnej z użyciem trybu Draw. Uczniowie musieli przemyśleć sekwencję działań, aby robot poruszał się we właściwym kierunku i wykonywał zaplanowane akcje.
Na zajęciach z Kreatywnych Warsztatów Artystycznych dokończyliśmy słoneczniki z papieru 3D, którymi obdarowaliśmy naszych nauczycieli i pracowników szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Aby zachować piękno ubarwionych liści stworzyliśmy barwne róże z klonu i dzikiego wina.
Podczas zajęć z koła przyrodniczego utrwaliliśmy sobie wiedzę na temat procesu krystalizacji. Wyhodowaliśmy kryształy z soli kuchennej. Udaliśmy się w teren by nauczyć się rozpoznawać drzewa i krzewy z naszej najbliższej okolicy. Podczas kolejnych zajęć mikroskopowaliśmy.
W październiku w ramach zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie w dalszym ciągu poznawali tajniki gry w badmintona, podnosili swoje umiejętności, a także doskonalili swoją kondycję fizyczną. Zajęcia odbywały się w formie ścisłej i zabawowej, Ćwiczenia były dostosowane do predyspozycji i potrzeb dzieci, a głównym celem była aktywizacja sportowa uczniów poprzez grę w badmintona.
W ramach zajęć projektowych z doradztwa zawodowego w grupie 6 uczniowie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat różnych profesji – zarówno tych znanych, jak i mniej popularnych, a także zawodów przyszłości i ginących zawodów. Uczniowie uczestniczyli w ciekawych i angażujących zajęciach, takich jak gra memory tematyczna oraz gra planszowa „Lekarze – stwórz zespół medyczny do trudnych przypadków”. Tematyka drugiej gry planszowej dotyczyła zawodów medycznych. Uczniowie zapoznali się z pracą lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego, farmaceuty i inny specjalistów pracujących w służbie zdrowia. Ta kreatywna forma pracy pozwoliła uczniom na praktyczne zastosowanie zdobytych informacji oraz rozwijanie umiejętności decyzyjnych i planowania. Zajęcia były źródłem wiedzy oraz inspiracją do dalszego odkrywania własnych pasji i zainteresowań zawodowych. Drugie zajęcia były poświęcone warsztatom kulinarnym, podczas których uczniowie z zaangażowaniem przygotowywali tosty oraz sałatkę owocową. Zajęcia pozwoliły im rozwijać umiejętności współpracy, samodzielności i kreatywności w kuchni. Warsztaty przebiegały w miłej atmosferze, a wspólne degustowanie potraw dostarczyło wszystkim wiele radości.
Na październikowych zajęciach kreatywności uczniowie pracowali z długopisami 3D. Poznali możliwości techniki i samodzielnie tworzyli własne przestrzenne projekty według gotowych wzorów i własnej inwencji. Dzięki pracy z długopisami 3 D rozwijali wyobraźnię, zdolności manualne oraz cierpliwość. Zajęcia były okazją do twórczej zabawy, a jednocześnie ćwiczeniem precyzji i pomysłowości. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów.
W październiku odbyły się wyjątkowo smakowite warsztaty kulinarne, podczas których dzieci z naszej placówki miały okazję zamienić się w prawdziwych małych cukierników! 3 października (grupa I) oraz 17 października (grupa II) uczestnicy wspólnie wypiekali pyszne, chrupiące gofry. Na początku zajęć dzieci zapoznały się z przepisem i krok po kroku przygotowywały ciasto. Z dużym zaangażowaniem ważyły i odmierzały składniki, wsypywały je do misek, mieszały i obserwowały, jak powstaje gładkie, pachnące ciasto na gofry. Gdy masa była już gotowa, przyszedł czas na najtrudniejszą część – cierpliwe czekanie, aż gofry się upieką i staną złociste oraz chrupiące. Kiedy w sali uniósł się cudowny zapach świeżo pieczonych gofrów, dzieci z radością zabrały się do ich ozdabiania. Najpierw przygotowały bitą śmietanę, a następnie z ogromną fantazją dekorowały swoje wypieki. Do wyboru miały ulubione owoce: maliny, borówki, banany, gruszki i jabłka – każdy tworzył swoją wyjątkową, kolorową kompozycję. Na koniec nadszedł moment, na który wszyscy czekali najbardziej – degustacja! Gofry smakowały wyśmienicie, a uśmiechy na twarzach dzieci były najlepszym dowodem na to, że wspólne gotowanie to nie tylko nauka, ale też świetna zabawa. To były pyszne i pełne radości warsztaty, które z pewnością długo pozostaną w pamięci uczestników.
31 października grupa I po raz kolejny wzięła udział w smakowitych warsztatach kulinarnych. Tym razem dzieci przygotowywały pyszne, chrupiące tosty – każdy według swojego ulubionego smaku i pomysłu. Na stole pojawiły się wszystkie niezbędne składniki: chleb tostowy, masło, ser, szynka, a także dodatki, bez których trudno wyobrazić sobie idealnego tosta – ketchup i sosy. Uczestnicy z zapałem smarowali kromki, układali składniki i tworzyli własne kompozycje smaków. Podczas pieczenia w sali unosił się apetyczny zapach, który wszystkim przypomniał, jak przyjemne może być wspólne gotowanie. Kiedy tosty były już gotowe, dzieci z radością przystąpiły do degustacji – każdy z dumą próbował swojego kulinarnego dzieła. Zajęcia dostarczyły nie tylko mnóstwa radości i smakowitych wrażeń, ale także nauczyły dzieci samodzielności w przygotowywaniu prostych posiłków. To był kolejny udany dzień w naszej kuchni – pełen zapachu, śmiechu i pysznych tostów!
W październiku odbyły się trzy zajęcia w ramach koła bajkowego. Na pierwszych zajęciach uczniowie zostali zapoznani z wybranymi bohaterami z serii bajek „Zwariowane melodie”. Dodatkowo wykonywali ćwiczenia z użyciem interaktywnego robota Emys. Tematem kolejnych zajęć był lęk przed wyśmianiem i kompromitacją, czyli jak myśleć konstruktywnie w trudnej sytuacji. Zajęcia odbyły się w oparciu o bajkę „Lisek Łakomczuszek” Marii Molickiej. Z kolei na ostatnich zajęciach uczniowie przypomnieli sobie treść bajki o Kopciuszku, wykonali i układali puzzle z podobizną tytułowej bohaterki oraz grali w grę planszową „W krainie bajek”.
Podczas zajęć z rytmiki rozmawialiśmy o ruchu – o tym, dlaczego jest tak ważny w naszym życiu i co nam daje. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak ruch wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie i rozwój. Dzieci opowiadały, jakie formy aktywności lubią najbardziej – od tańca i jazdy na rowerze, po zabawy na świeżym powietrzu. Po rozmowie przyszedł czas na praktykę – ćwiczyliśmy z piłkami, hula-hop i innymi przyborami, wykonując różnorodne ruchy w rytm muzyki. Było dużo śmiechu, energii i dobrej zabawy. Dzięki takim zajęciom uczymy się nie tylko koordynacji i poczucia rytmu, ale także współpracy, uważności i kreatywności. Ruch to nie tylko ćwiczenie ciała, ale też radość, zabawa i sposób na wyrażanie siebie.
Na zajęciach z treningu umiejętności społecznych rozmawialiśmy o emocjach – zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Zastanawialiśmy się, co czujemy w różnych sytuacjach, jak możemy rozpoznać emocje u siebie i u innych oraz jak sobie z nimi radzić. Uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami, opowiadali o tym, co sprawia im radość, a co wywołuje smutek, złość czy strach. Aby lepiej zrozumieć emocje, graliśmy w różne gry i zabawy tematyczne – rozpoznawaliśmy emocje na ilustracjach, dopasowywaliśmy je do sytuacji, a także odgrywaliśmy krótkie scenki. Dzięki tym aktywnościom uczniowie mogli w praktyczny sposób ćwiczyć rozumienie emocji, empatię i umiejętność ich wyrażania. Zajęcia były pełne rozmów i refleksji. Rozmawianie o emocjach pomaga nam lepiej rozumieć siebie i innych, a także budować pozytywne relacje z rówieśnikami.
Tematyką zajęć koła teatralnego z elementami muzyki i plastyki w miesiącu październiku było Halloween. Rozmawialiśmy o tradycji tego święta. Dzieci otrzymały potrzebne materiały, z których wykonały wesołe dynie.
W miesiącu październiku na zajęciach koła muzyczno – tenecznego dzieci ćwiczyły słuch za pomocą instrumentów perkusyjnych. Rozwijały umiejętności rozpoznawania, odtwarzania i rozróżniania rytmów, dynamiki oraz wzorców poprzez klaskanie, uderzanie w bęben czy tamburyn, synchroniczne granie w grupie, a także powtarzanie i dopasowywanie zagranych przez prowadzącego rytmów. Na drugich zajęciach dzieci farbami i pędzlem interpretowały muzykę malując pejzaż do utworu Antoniego Vivaldiego ,,Jesień’’.
Głównym tematem zajęć koła angielski w kodowaniu w miesiącu październiku był krąg tematyczny ‘’Food and drink”. Uczniowie poszerzali słownictwo związane z jedzeniem i piciem: poznawali nazwy naczyń kuchennych, sposoby przygotowania potraw, ważenia i odmierzania produktów spożywczych. Uczestnicy zajęć wyrażali też swoje upodobania kulinarne, opinie o smakach dań i potraw. Wprowadzono też podstawowe słownictwo związane z zamawianiem potraw w restauracji.
Jako podsumowanie zajęć wprowadzono interaktywnego robota Emys, który powtarzał z uczniami słownictwo, a dodatkowo grał z nimi w teleturnieje, zadawał pytania, a w nagrodę za dobrze wykonanie ćwiczenia robił zdjęcia.
Podczas zajęć Koła wokalno- rytmicznego z języka angielskiego dzieci poznawały i utrwalały funkcje robota interaktywnego Emys. Wprowadzono słownictwo: nazwy kolorów, zabawek, przyborów szkolnym, jedzenie i picie. W nagrodę za dobrze wykonane zadania robot wyświetlił dzieciom krótką bajkę, w oparciu o poznane słownictwo. Uczniowie bawili się też w grę ruchową ‘’Hot potato”, wyszukiwali odpowiednie słownictwo ukryte na obrazkach.Dzieciom bardzo podoba się nauka języka angielskiego z robotem Emysem. Chętnie i żywo reagują na polecenia wydawane przez ich nowego kumpla. Największym zaskoczeniem był dla nich moment, gdy robot się zdenerwował na jedno z dzieci i poszedł spać, a potem trudno go było zachęcić do ponownej zabawy.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.
Szkolna Akademia Przyszłości październik 2025
#FunduszeUE
Katarzyna Nowak – koordynator projektu



