W miesiącu maju 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.
8 maja odbyły się kolejne warsztaty kulinarne, które tym razem upłynęły pod znakiem słodkości i francuskiej finezji. Tematem przewodnim były rogaliki z ciasta francuskiego, nadziewane aksamitnym kremem czekoladowym. Uczestnicy, pełni entuzjazmu i zapału, mieli okazję poczuć się jak prawdziwi cukiernicy. Zajęcia rozpoczęły się krótkim wprowadzeniem na temat ciasta francuskiego – jego struktury, właściwości i sposobu obróbki. Po omówieniu zasad, uczestnicy przystąpili do działania. Każdy otrzymał porcję schłodzonego ciasta francuskiego, z którego samodzielnie wycinał trójkąty – podstawę do wypieku rogalików. Następnie przyszedł czas na nadzienie. Do dyspozycji była gładka masa czekoladowa, którą uczestnicy nakładali na środek każdego kawałka ciasta. Po nałożeniu kremu rozpoczął się najbardziej efektowny etap – zwijanie rogalików. W ruch poszły sprawne ręce, a stoły szybko zapełniły się pięknie uformowanymi wypiekami. Każde dziecko z dumą patrzyło na swój kształtny rogalik, a później – z niecierpliwością i rosnącym apetytem – oczekiwało momentu, w którym będzie mogło go skosztować. Proces przygotowania, a potem radość z własnoręcznie stworzonego wypieku dały dzieciom ogrom satysfakcji i autentycznej radości. Po chwili w piekarniku aromat świeżo wypiekanych rogalików wypełnił całe pomieszczenie, a złociste, chrupiące wypieki z czekoladowym wnętrzem zachwyciły nie tylko wyglądem, ale i smakiem. Warsztaty zakończyły się wspólną degustacją, rozmowami i uśmiechami na twarzach uczestników. Dla wielu była to nie tylko kulinarna przygoda, ale także okazja do odkrycia radości z tworzenia własnych wypieków od podstaw.
22 maja odbyły się kolejne kreatywne warsztaty kulinarne, podczas których uczniowie przygotowywali Wiosenne kanapki – polskie śniadanie. Tym razem królowały warzywa, kolory i wyobraźnia!,Każdy uczestnik miał do dyspozycji różnorodne składniki – chrupiące pieczywo, świeże warzywa, sery, wędliny, pasty i zioła. Zadanie było proste, ale bardzo twórcze: przygotować zdrową, kolorową kanapkę według własnego pomysłu. I tak się stało – już po chwili stoły wypełniły się fantastycznymi kompozycjami. Na kanapkach pojawiły się uśmiechnięte twarze, kwiatki, zwierzątka, a nawet całe mini pejzaże z plasterków ogórka, rzodkiewki i papryki. Dzieci ozdabiały swoje prace z ogromnym zaangażowaniem i dumą prezentowały efekty. To była nie tylko kulinarna zabawa, ale również okazja do rozmów o zdrowym odżywianiu i znaczeniu śniadania w codziennej diecie. Uczestnicy przekonali się, że zdrowe może być nie tylko smaczne, ale też bardzo atrakcyjne wizualnie! Zajęcia zakończyły się wspólnym posiłkiem i… znikającymi kanapkami – bo tak kolorowo przygotowanego posiłku po prostu nie da się nie zjeść!
29 maja na uczestników warsztatów kulinarnych czekało wyjątkowo apetyczne wyzwanie – przygotowanie domowych rurek z kremem. Zajęcia pełne były nie tylko smaków, ale też nauki i wspólnej pracy nad każdym etapem tego klasycznego, polskiego wypieku. Pod czujnym okiem prowadzącej, dzieci rozpoczęły od dokładnego odmierzania składników – ucząc się obsługi wagi kuchennej oraz zasad pracy z przepisem. Następnie, przy pomocy miksera planetarnego, przygotowały ciasto. Gdy masa była gotowa, przyszła kolej na wałkowanie – tu przydały się siła i precyzja. Rozwałkowane ciasto było następnie krojone na cienkie paski, którymi dzieci z dużą starannością owijały foremki do rurek. Każda rurka została dokładnie posmarowana roztrzepanym jajkiem, by po upieczeniu miała piękny, złocisty kolor. Gotowe trafiły do piekarnika – a z niego już po chwili zaczęły się unosić kuszące, maślane aromaty. Czas pieczenia nie został zmarnowany – uczestnicy w tym czasie przygotowali bitą śmietanę, dodając do niej cukier puder i wanilię, by nadać jej lekkości i aromatu. Po ostudzeniu wypieków, przyszedł moment, na który wszyscy czekali: nadziewanie rurek. Złociste, kruche, z delikatnym, śmietanowym kremem – rurki były nie tylko pyszne, ale też pięknie się prezentowały. Radość dzieci z samodzielnego przygotowania tak efektownego deseru była ogromna. Zajęcia te były doskonałym podsumowaniem miesiąca i pokazały, że wspólne gotowanie to coś więcej niż nauka – to również przyjemność, kreatywność i ogromna satysfakcja z własnoręcznie wykonanych smakołyków.
Na zajęciach Głowołamaczy uczniowie grali w ulubione gry stolikowe.
Na zajęciach koła Koderzy uczniowie poznali obsługę Photona przy użyciu zainstalowanej na tablecie aplikacji. Poruszali robotem za pomocą wirtualnego joysticka, zmieniali kolory świateł oraz wydawali polecenia wydawania dźwięku.
Pierwsze majowe zajęcia z doradztwa zawodowego w grupie 4 były poświęcone poznaniu różnych zawodów. Uczniowie korzystali z gry memory i „Jaki to zawód” oraz tablicy interaktywnej, co pozwoliło im w ciekawy sposób utrwalić nazwy zawodów i charakterystyki różnych profesji. Na kolejnych zajęciach, w ramach warsztatów kulinarnych, uczniowie samodzielnie przygotowywali sałatkę owocową oraz parówki w cieście francuskim, poznając przy tym zawód kucharza w praktyce. Zajęcia rozwijały zarówno wiedzę zawodową, jak i umiejętności praktyczne. Na ostatnich majowych zajęciach uczniowie wzięli udział w warsztatach fotograficznych, podczas których mieli okazję poznać różne typy aparatów fotograficznych oraz podstawy fotografii. Zajęcia rozpoczęły się od odczytu danych ze szkolnej stacji meteorologicznej – uczniowie zapoznali się z podstawowymi informacjami na temat aktualnej pogody, co pozwoli im zaplanować pracę w plenerze i jednocześnie przybliżyło zawód meteorologa. Następnie uczestnicy udali się w teren, gdzie wykonywali własne zdjęcia, ucząc się zasad kompozycji i doboru światła. Warsztaty były doskonałą okazją do rozwijania pasji oraz zdobycia praktycznej wiedzy.
Na zajęciach z badmintona uczniowie doskonalili swoje umiejętności techniczne oraz rozwijali kondycję fizyczną. Ćwiczyli podstawowe uderzenia, serwis, poruszanie się po korcie oraz rozegrali mecze w parach i grach pojedynczych. Zajęcia odbywały się w przyjaznej atmosferze i sprzyjały integracji, rywalizacji „fair play” oraz aktywnemu spędzaniu czasu.
Na majowych zajęciach w ramach Szkolnego Klubu „Kreatywność w naszych rękach” uczniowie pracowali z długopisami 3D, rozwijając swoją wyobraźnię przestrzenną oraz zdolności manualne. Najpierw zapoznali się z zasadą działania długopisów, a następnie rozpoczęli pierwsze próby rysowania prostych kształtów. Z czasem uczniowie zaczęli realizować własne projekty. Praca z długopisami 3D pozwoliła nie tylko rozwijać kreatywność, ale także uczyć cierpliwości i precyzji. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, a uczniowie z dumą prezentowali efekty swojej pracy. Długopisy 3D zostały zakupione w ramach projektu.
Uczestnicy zajęć Angielski w kodowaniu zostali zapoznani z działaniem i obsługą podłogi interaktywnej Smart Floor. Projektor, podłączony do komputera, wyświetla obraz na podłodze; zintegrowane czujniki, wychwytują ruchy rąk i nóg uczniów. Projektor umożliwia połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym obrazem komputerowym. Podłoga multiinteraktywna pozwala sterować obrazem za pomocą ruchu, dłoni oraz specjalnego pisaka świetlnego. Dzięki temu podłoga interaktywna uczy poprzez ruch i zabawę zabawę. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach. Ćwiczyli koncentrację, wyobraźnię przestrzenną oraz rozumienie poleceń w języku obcym.
Tematem przewodnim Koło wokalno- rytmicznego z języka angielskiego stała się podłoga interaktywna Smart Floor. Głównym celem tego urządzenia jest zachęcenie dzieci do aktywności fizycznej oraz czynnego uczestnictwa w zajęciach. Podłoga interaktywna rozwija zdolności logicznego myślenia, pobudza do kreatywności i myślenia abstrakcyjnego; zachęca do aktywności fizycznej; wspiera integrację sensoryczną, aktywizuje zmysły i usprawnia orientację przestrzenną; poprawia sprawność oraz szybkość. Uczniowie świetnie się bawili podczas zajęć, ćwiczyli wyobraźnię przestrzenną, koncentrację i uwagę oraz rozumienie prostych poleceń w języku obcym.
Podczas Kreatywnych Warsztatów Artystycznych uczniowie z bardzo dużym zaangażowaniem i starannością wykonywali kolorowe deserki z wykorzystaniem owoców. Kreatywności i pomysłów nie brakowało na przystrojenie i stworzenie m.in. ludków i zwierzątek, a jak smakowało ten tylko wie kto na zajęciach był.
Maj to bardzo piękny miesiąc, w którym wszystko zakwita dookoła. Na kole przyrodniczym uczniowie zapoznali się z rolą pszczół w życiu człowieka i przyrody, a następnie w ogródku szkolnym założyliśmy kwiatowe rabatki, by wspomóc jakże pożyteczne owady. Poruszyliśmy również tematykę nadmiaru nawozów i soli, które szkodzą roślinom, a żeby potwierdzić naszą hipotezę wykonaliśmy doświadczenie.
Na zajęciach z rytmiki dzieci miały okazję samodzielnie złożyć zestawy dzwonków, co było dla nich nie tylko świetną zabawą, ale również formą nauki przez działanie. Z dużym zaangażowaniem i precyzją łączyły poszczególne elementy instrumentu, rozwijając przy tym zdolności manualne oraz ucząc się współpracy i cierpliwości. Po zakończeniu tej twórczej pracy, każde dziecko mogło z dumą zagrać na instrumencie. W dalszej części zajęć dzieci grały na dzwonkach chromatycznych znane melodie, takie jak np. „Wlazł kotek na płotek” czy „Panie Janie”. Ćwiczenia te rozwijały ich słuch muzyczny, poczucie rytmu oraz koncentrację. Uczyły się rozpoznawać dźwięki i grać w odpowiednim tempie. Podczas zajęć dzieci tańczyły również na macie tanecznej, wykonując proste układy ruchowe do rytmicznych utworów muzycznych. Zabawa na macie nie tylko dostarczyła im wiele radości, ale również pomogła w rozwijaniu koordynacji ruchowej, refleksu i wyczucia rytmu.
Na zajęciach z TUS-u rozmawialiśmy o emocji, jaką jest złość. Czytaliśmy opowiadanie związane z tą tematyką i dzieliliśmy się swoimi przemyśleniami oraz doświadczeniami. Zastanawialiśmy się, czym jest złość, kiedy się pojawia i jak możemy sobie z nią radzić. Na konturze człowieka zaznaczaliśmy miejsca na ciele, w których odczuwamy złość – niektórzy czuli ją w brzuchu, inni w rękach, głowie czy sercu. Dzięki temu lepiej zrozumieliśmy, jak złość wpływa na nasze ciało i samopoczucie. W starszych klasach rozmawialiśmy o różnych emocjach – jak je rozpoznawać, nazywać i w jaki sposób wpływają na nasze zachowanie. Uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami i wspólnie zastanawialiśmy się, jak radzić sobie z trudnymi uczuciami, takimi jak złość czy smutek. Po tej rozmowie zagraliśmy w grę „Kalejdoskop emocji”, która pomogła nam utrwalić wiedzę o emocjach w formie zabawy. Gra była świetną okazją do lepszego poznania siebie i innych.
W maju zajęcia koła bajkowego odbyły się 3-krotnie. Podczas pierwszych zajęć uczniowie przeczytali krótką opowieść pt. „A królik słuchał” Cori Doerrfeld oraz wypowiadali się w sposób werbalny i niewerbalny na temat własnych uczuć i potrzeb. Na kolejnych zajęciach poruszony został temat tolerancji i akceptacji w oparciu o opowiadanie „Rubinek” Artura Barcisia. Z kolei tematem ostatnich zajęć były kultowe polskie bajki animowane. Uczniowie dowiedzieli się jak powstaje film animowany oraz wykonywali „klatkę” z wybranego filmu rysunkowego.
W miesiącu maju na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego dzieci nabywały umiejętności z zakresu gry na dzwonkach z rączką. Ponadto tworzyły układ choreograficzny z akompaniamentem jajek akustycznych do piosenki Afric Simone ,,Ramaya’’. Na zajęciach zostały wykorzystane instrumenty muzyczne zakupione w ramach projektu.
Podczas zajęć koła teatralnego graliśmy w zabawy muzyczno- sensoryczne podłogowe, wykonywaliśmy obrazek z masy solnej, wykorzystując zielone rośliny, a także rozwijaliśmy wyobraźnię tworząc rysunki za pomocą palców. Każde zajęcia miały inną tematykę, mając na celu wspólną zabawę, rozwijanie kreatywności oraz poznanie nowych technik plastycznych.
Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.
Projekt Akademia Przyszłości – zajęcia majowe
#FunduszeUE
Katarzyna Nowak – koordynator projektu