Projekt „Szkolna Akademia Przyszłości” – kwiecień

Powiększ obraz

W miesiącu kwietniu 2025 r. realizowaliśmy projekt „Szkolna Akademia Przyszłości”, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Poniżej prezentujemy działania realizowane na poszczególnych zajęciach.

Podczas zajęć rytmiki uczniowie mieli okazję uczestniczyć w aktywności z wykorzystaniem maty sensorycznej. Była to doskonała okazja do wszechstronnego rozwoju – zarówno ruchowego, jak i sensorycznego. Jednym z najbardziej ekscytujących elementów zajęć było przechodzenie po macie z zasłoniętymi oczami. Taka forma zabawy rozwijała nie tylko świadomość własnego ciała, ale też uczyła dzieci koncentracji, zaufania do swoich zmysłów i lepszej orientacji przestrzennej. Wspierani przez koleżanki i kolegów, uczniowie z zaangażowaniem pokonywali kolejne odcinki maty, ucząc się przy tym współpracy i wzajemnego wsparcia. Kolejne zajęcia odbyły się na sali gimnastycznej. Tym razem dla uczniów przygotowano ścieżkę sensoryczną wykonaną z kamieni rzecznych. Było to ciekawe połączenie aktywności ruchowej z elementami integracji sensorycznej. Kamienie zachęcały uczniów do kreatywnej zabawy, rozwijając jednocześnie ich zmysły, koordynację i równowagę. To ciekawy sposób na połączenie edukacji sensorycznej z radością płynącą z ruchu.

Kolejne zajęcia Koła teatralnego poświęcone były na prace plastyczne. Pierwsze dwa spotkania odbyły się w klimacie Świąt Wielkanocnych, bowiem uczniowie przygotowywali wianki wielkanocne. Na ostatnich zajęciach wspólnie stworzyliśmy plakat przedstawiający „Drzewko Szczęścia”. Dzieci z dużą starannością wykonywały powierzone zadania, dzięki czemu powstały piękne prace.

W miesiącu kwietniu na zajęciach z koła muzyczno – tanecznego wspólnie graliśmy w zabawy muzyczno – sensoryczne i gry muzyczne – podłogowe. Dzieci rozwiązywały również quiz dotyczący tematyki muzycznej oraz zagadki muzyczne. Na ostatnich, kwietniowych zajęciach przypomnieliśmy sobie hymn państwowy Rzeczpospolitej Polskiej, a także inne pieśni patriotyczne.

3 kwietnia odbyły się warsztaty kulinarne, podczas których dzieci miały okazję spróbować swoich sił w wypiekaniu tartaletek. Zajęcia rozpoczęły się od samodzielnego przygotowania ciasta. Dzieci z dużym zaangażowaniem odmierzały i ważyły potrzebne produkty, a następnie zagniatały ciasto. Kolejnym krokiem było wałkowanie gotowej masy oraz wykrawanie kółek, którymi starannie wylepiały foremki. W czasie, gdy tartaletki piekły się w piekarniku, dzieci przygotowały bitą śmietanę oraz kroiły owoce: truskawki, borówki, banany, kiwi i winogrona. Po upieczeniu ciasteczek przystąpiły do ich dekorowania — każda tartaletka została napełniona bitą śmietaną i ozdobiona ulubionymi owocami. Praca nad wypiekami sprawiła dzieciom wiele radości, a własnoręcznie wykonane tartaletki nie tylko pięknie wyglądały, ale również wyśmienicie smakowały.

10 kwietnia warsztaty kulinarne poświęcone były na wypiekanie maślanych ciasteczek. Zajęcia rozpoczęły się od wspólnego odmierzania składników i zagniatania ciasta. Następnie dzieci wałkowały ciasto i z pomocą wielkanocnych foremek wycinały różne kształty: zajączki, kurczaczki, jajka i baranki. Gotowe ciasteczka układano na blachach i wstawiano do piekarnika. Podczas pieczenia salę wypełnił cudowny zapach. Upieczone ciasteczka były chrupiące, pięknie się prezentowały, a jeszcze lepiej smakowały. Warsztaty wprowadziły dzieci w radosny, świąteczny nastrój.

24 kwietnia podczas warsztatów kulinarnych dzieci przygotowywały hot-dogi w cieście francuskim. Na początku uczestnicy zajęć zapoznali się z potrzebnymi składnikami, po czym każdy samodzielnie zawijał parówkę w paseczki delikatnego ciasta.
Gotowe hot-dogi układano na blasze, a przed pieczeniem smarowano je roztrzepanym jajkiem, posypywały sezamem, aby po upieczeniu były złociste i chrupiące. Po wyjęciu z piekarnika hot-dogi wyglądały apetycznie i szybko znikały z talerzy. Dzieci były bardzo dumne z własnoręcznie przygotowanych przekąsek, a wspólne pieczenie sprawiło wszystkim wiele radości.
W kwietniu odbyły się dwa zajęcia w ramach koła bajkowego. Podczas pierwszych zajęć uczniowie zostali zapoznani z opowiadaniem „Żółty berecik” Roksany Jędrzejewskiej – Wróbel. Był on podstawą do rozmowy o sposobach świadomego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Kolejne zajęcia były dla uczniów okazją do stworzenia własnej bajki na podstawie wylosowanych elementów z gry „Wyturlaj bajkę”. Dzieci rysowały również ilustracje do swoich opowiadań.

Mata do kodowania Edu Sense oraz zestaw kolorowych kartoników stały się tematem przewodnim zajęć w kwietniu w ramach kola wokalno-rytmicznego z języka angielskiego. Ćwiczono nazwy kolorów, cyfry, alfabet angielski oraz rozumienie prostych poleceń, które są wstępem do właściwego kodowania w j. angielskim. Zadaniem uczniów było rozwiązanie prostej zagadki rymowanki, a następnie ułożenie na macie sensorycznej odpowiedniego obrazka, według instrukcji udzielanych przez nauczyciela. Ułożono m.in. sygnalizację świetlną, parasolkę, jeżyka, prezent, muchomora. Uczniowie świetnie się bawili podczas zajęć, ćwiczyli wyobraźnię przestrzenną, koncentrację i uwagę oraz rozumienie prostych poleceń w języku obcym.

Podczas zajęć „Badminton naszą pasją” uczniowie rozwijali ogólne zdolności fizyczne oraz kształtowali sprawności specjalne do badmintona. Doskonalili swoje umiejętności w grze singlowej i deblowej. Zwracano także uwagę na zachowanie „fair play” oraz walory sportowo-rekreacyjne badmintona.

Uczestnicy zajęć koła angielski w kodowaniu realizowali cykl tematyczny ‘’The town”. Uczniowie i uczennice, podzieleni w podzespoły, tworzyli własne części miasta. Uczniowie projektowali i kodowali na kartkach ulice, zieleń, nazwy sklepów, lokali użytkowych i miejsc kultury. W swoich pracach wykorzystywali technikę 3D. Po stworzeniu swojego projektu, uczniowie wykonywali legendę miasta, którą posługiwali się podczas prezentacji. Ćwiczono poprawną wymowę i dykcję angielską.

Na zajęciach doradztwa zawodowego w grupie 3 gościliśmy naszego szkolnego konserwatora – pana Zdzisława. Pod jego czujnym okiem uczniowie i uczennice stawiali pierwsze kroki w majsterkowaniu – wbijali gwoździe, używali wkrętarki oraz piłki do cięcia drewna.  Zajęcia były bardzo ciekawe, a uczniowie bardzo zaangażowani. Okazało się, że młotek i wkrętarka nie są wcale takie straszne…

Pierwsze kwietniowe zajęcia koła “Kreatywość w naszych rękach” związane były z tematyką Świąt Wielkanocnych. Uczniowie podzielni na grupy bawili się w podchody – wykonywali zadania napisane na karteczkach ukrytych na placu zabaw oraz szukali  jajeczek wielkanocnych. Zajęcia, podczas których trzeba było wykazać się szybkością, sprytem i spostrzegawczością, bardzo zaangażowały uczniów i dostarczyły im wiele radości. Na drugich zajęciach wykorzystano magnetyczne klocki „Magnetic Polydron”  zakupione w ramach projektu. Uczniowie wykorzystując biegunowość magnesu konstruowali różnorodne kształty i budowle według gotowych wzorów oraz własnej inwencji. Na koniec układali jak najwyższą konstrukcję z pianek i wykałaczek.

Na zajęciach koła Głowołamaczy uczniowie grali w gry planszowe według własnych zainteresowań.
Na zajęciach Koderzy uczniowie kodowali z wykorzystaniem zakupionego zestawu Lets go code. Ponadto kodowali z wykorzystaniem gry Scottie go i dedykowanej do niej aplikacji na tablet.

Zajęcia przyrodnicze “Człowiek i środowisko” zostały poświęcone magicznej mocy jajek, uczniowie przypomnieli sobie budowę jajka, eksperymentowali z nimi, a także dowiedzieli się o ciekawostkach związanych z jajkami. Poznali także tajniki ich barwienia w naturalny sposób. Zajęcia w kwietniu zostały także dedykowane Dniu Ziemi. Wówczas udaliśmy się na plac szkolny, gdzie świetnie bawiliśmy się, wykonując zadania z gry terenowej.

Podczas zajęć Kreatywne Warsztaty Artystyczne uczniowie uszyli wielkanocne zajączki na maszynie do szycia oraz wykonali je z kartonów. Uczyli się wykonywać ozdoby z jajek oraz owoców i warzyw, które służyły do dekoracji stołów. Wykonywali także uśmiechnięte stokrotki z kolorowego papieru oraz postacie z bajek, kwiaty z pysli.

Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszych zajęć.

SZKOLNA AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI KWIECIEŃ 2025

#FunduszeUE

Katarzyna Nowak – koordynator projektu