Programy profilaktyczne realizowane w naszej szkole

Powiększ obraz

W bieżącym roku szkolnym w naszej szkole realizowaliśmy trzy programy profilaktyczne:

  1. Program profilaktyki antynikotynowej dla klas I-III „Nie pal przy mnie, proszę”
  2. Program profilaktyczny dla klasy IV „Bieg po zdrowie”
  3. Program profilaktyczny dla klas V – VIII „Znajdź właściwe rozwiązanie”.

Programy były realizowane przy współpracy Oddziału Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach.

Podczas realizacji programu „Nie pal przy mnie, proszę” dzieci poznały główną bohaterkę wiewiórkę Wiki, która towarzyszyła im podczas zajęć. Uczniowie kolorowali szablony wiewiórki Wiki, wysłuchali wiersza pt. „Wierszyk o Wiki”, rozwiązywali krzyżówkę pt. „Zdrowie”, uczestniczyli w quizach. Ucząc się przez zabawę projektowali znaczki z napisem „Nie pal przy mnie, proszę!”. Dodatkowo uczniowie uczestniczyli w konkursie plastycznym i literackim  pod hasłem „Nie pal przy mnie, proszę”. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem ze strony dzieci – chętnie wykonywały polecenia i zadania. Głównym celem programu było zmniejszenie narażenia dzieci na bierne palenie tytoniu, zwiększenie wiedzy w zakresie odpowiedzialności za własne zdrowie oraz kształtowanie postaw asertywnych związanych z unikaniem czynnego i biernego palenia tytoniu.

Program „Bieg po zdrowie” realizowany był w klasie IV. Jego głównym celem było zwiększenie świadomości dzieci na temat szkodliwości palenia tytoniu i zapobieganie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży. Program był realizowany w oparciu o aktywne metody nauczania. Program promuje zdrowy styl życia i rozwija umiejętności asertywnego odmawiania w sytuacjach ryzykownych.

Program „Znajdź właściwe rozwiązanie” był realizowany w klasach V-VIII. Celem programu było zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów klas szkół podstawowych. Podczas cyklu zajęć uczniowie dowiedzieli się jak funkcjonuje ludzki organizm, jakie są jego potrzeby, a przede wszystkim jak duża jest konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza. Uczyli się jak zachowywać się asertywnie i rozpoznawać własne zachowania wobec nacisku grupy rówieśniczej.

Dodatkowo uczniowie klasy VI kontynuowali, rozpoczętą w klasie V, realizację programu „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”. Celem programu było rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Program należy do grupy uniwersalnych programów rekomendowanych przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji oraz Instytut Psychiatrii i Neurologii i jest zalecany do realizacji w szkołach podstawowych.

Wyższej wymienione programy były realizowane przez pedagoga szkolnego oraz wychowawców klas I-VIII.

Mirosława Piwowarska – szkolny koordynator