Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu? – kilka wskazówek

Powiększ obraz

Drodzy Uczniowie

Przedłużająca się nauka zdalna jest nie lada wyzwaniem zarówno dla nauczycieli, rodziców,  jak też dla uczniów.

Warto wykształcić w sobie, nie tylko w czasach pandemii, nawyk systematycznej pracy oraz wewnętrzne przekonanie, że nauka jest nam po prostu potrzebna i tak naprawdę uczymy się nie dla ocen, rodziców, czy nauczyciela, ale właśnie dla siebie. Niezależnie od tego, czy żyjemy w czasach zarazy, czy  nie, cytując sentencję nieznanego autora „Nauka to podróż, która trwa przez całe życie. Dla otwartych umysłów świat jest pełen pytań, na które warto poznać odpowiedzi…”

Poniżej prezentuję kilka wskazówek dla Was, jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu. Mam nadzieję, że zastosowanie się do tych zaleceń sprawi, że nauka będzie nie tylko przynosiła efekty, ale będzie też źródłem satysfakcji i przyczyni się do poszerzania Waszych horyzontów intelektualnych i głębszego rozumienia świata.

PLANUJ!
Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować.
Wypracuj schemat działania:
pobudka ok. godz. 7.15,
śniadanie ok godz. 7.30,
nauka od 8.00 do 12.00 lub 13.00 zgodnie z planem
w międzyczasie: drugie śniadanie, przerwy na gimnastykę itd.

ZAPISUJ!
Skorzystaj z plannera dnia lub jeśli wolisz od razu całego tygodnia. Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.

PRZYGOTUJ SIĘ DO NAUKI!
Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.

ZADBAJ O BEZPIECZEŃSTWO!
W poszukiwaniu wskazówek do zadań korzystaj wyłącznie ze stron wskazanych przez nauczycieli.

RÓB PRZERWY!
Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.

ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ!
Pij dużo wody (mózg to lubi), jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.

NIE PANIKUJ!
Sytuacja jest wyjątkowa, trudna i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie. Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie: nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje, zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami, swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków.  Dbaj o siebie: często myj ręce, wietrz swój pokój, czytaj książki, słuchaj muzyki, poćwicz na podwórku lub w domu, rozwijaj swoje zainteresowania.

PAMIĘTAJ!
Nie jesteś sam! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz napisać do mnie lub innego nauczyciela – w każdej sprawie.

Mirosława Piwowarska – pedagog szkolny

 

Print Friendly, PDF & Email